Categorieën
Film Filmrecensie Video

VoorDeFilm: Licence to Kill (1989)

Waarom Licence to Kill (John Glen, 1989) de allerbeste James Bond-film ooit is, leg ik uit in deze aflevering van VoorDeFilm.

En ach, als we het nu toch over Bond hebben, hier is mijn top 5 favoriete Bond-films:

  1. License to Kill (John Glen, 1989). Timothy Dalton is Bond.
  2. The Living Daylights (John Glen, 1987) Timothy Dalton is Bond.
  3. Goldfinger (Guy Hamilton, 1964) Sean Connery is James Bond.
  4. On her Majesty’s Secret Service (Peter Hunt, 1969) George Lazenby is James Bond.
  5. For Your Eyes Only (John Glen, 1981) Roger Moore is James Bond.

Maar vertel… Wat zijn jouw favoriete vijf Bond-films en waarom deze?

Door Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

7 reacties op “VoorDeFilm: Licence to Kill (1989)”

Voor mij zijn het ’the spy who loved me’ en ‘Moonraker’. Beide met Roger Moore. Vooral nostalgische waarde, de latere Bond films hebben mij minder kunnen boeien. Misschien deze twee omdat Jaws mijn favoriete schurkenhandlanger is 🙂

@Daan: Toevallig zag ik recent nog ‘The Spy Who Loved Me’. Nou ja, niet zo heel toevallig want ik had hem zelf in de dvd-speler gestopt. Het was altijd een van mijn favoriete Bond-films met Moore in de hoofdrol. Het viel me wel op hoe gedateerd en sexistisch deze aflevering van de reeks is.

Daar gaan we;

For your eyes only (John Glen 1981)
A view to a kill (John Glen 1985)
Tomorrow never dies (Roger Spottiswoode 1997)
The living daylights (John Glen 1987)
From russia with love (Terence Young 1963)

En waarom? Als ik zo kijk is mijn snelle conclusie dat het de James Bond films zijn met voor mij de beste scripts. Goed plot wat de film een flinke vaart geeft. Na Goldfinger werden de films meer geschreven op stunts en gadgets, vermakelijke films maar om nu te zeggen dat het echt goede films zijn, nee. Vreemd genoeg komt George Lazenby nog aardig weg met de film On her majesty secret service door het goede script (alhoewel het basismateriaal, Ian Flemings roman al 1 van zijn betere is). De jaren 70-tig films met Roger Moore zijn erg grappig om naar te kijken, ook weer goede stunts en fijne gadgets maar daar maak je geen ijzersterke films mee. Toen vanaf 1980 regisseur John Glen aan het stuur kwam te staan en huidig James Bond producent Michel G. Wilson zich met de scripts ging bemoeien werden de films een stuk beter. Ze gingen meer voor realiteit en sterke plots. Om afscheid te nemen van de gadget Bond werd zijn Lotus in het begin van For your eyes only meteen opgeblazen en moest hij de achtervolging in een oude eend doen. Eigenlijk zit er geen slechte tussen. Alle 3 met Roger Moore (For your eyes only, Octopussy en A view to a kill) en Timoty Dalton (The living daylights en Licence to kill) zijn voorbeelden van zeer goede scripts. Is alleen een persoonlijke voorkeur voor welke je beter vind. Met de komst van Pierce Brosnan bleven de scripts best wel goed. Misschien dat Die another day een beetje over de top is, maar die film moet je zien als een ode aan alle voorgaande films omdat de Bond films toen 40 jaar bestonden. Met de komst van Daniel Craig werd, in mijn ogen dan, een goede Bond acteur binnen gehaald. Helaas zijn de films waarin hij James Bond speelt bijzonder slecht geschreven. Plot is overboord gegooid voor het zelfde euvel als de jaren 60-tig en 70-tig Bond films. Stunts voorop, alleen wordt er nu geprobeerd om James Bond een soort emotionele inhoud mee te geven wat niet echt werkt. Films vliegen heen en weer tussen stunts, diverse plots en vage emoties. En sinds Craig James Bond speelt ben ik nog geen sterke schurk in zijn films tegen gekomen, met Spectre misschien wel als dieptepunt.

Oh Michael, misschien een tip. Regisseur John Glen van de jaren 80-tig James Bond films heeft ooit een uiterst vermakelijk boek geschreven over zijn James Bond periode “For my eyes only”.
Misschien dat het nog ergens 2e hands te vinden is.

@Nico: Scherpe analyse Nico en mooie lijst. Ik ben het met je eens dat de scripts van de huidige films aan elkaar hangen van stunts en gestuntel in de emotionele zone. Spectre heb ik door omstandigheden nog niet gezien, maar eerlijk gezegd zit ik daar ook niet om te springen. En bedankt voor de tip van het boek van John Glen: lijkt me erg interessant leesvoer.

Reacties zijn gesloten.