Berlijn (1): Street art, nazi’s en Hasselhoff

Zes uur op je kont zitten terwijl je met hoge snelheid door het landschap reist heeft iets onnatuurlijks. Samen met L. in een overvolle treincoupé met Nederlanders, Duitsers, Fransen, Belgen en andere nationaliteiten. Op weg naar Berlijn. Voor het eerst naar de hoofdstad van Germanië.L. is goed gezelschap en het laatste James Bond-boek Devil May Care valt niet tegen. Jengelende kinderen en de hitte negeer ik zoveel mogelijk. Aan het einde van de middag speelt een van de medereizigers een dvd af op zijn laptop. Een drama over racisme met Pierce Brosnan – zo te zien aan de Duitse filmtitels is de dvd nagesynchroniseerd. Vreemde gewoonte is dat, het inspreken van films in de eigen taal. Typisch iets wat ik associeer met Duitsland.

Of je wurst lust. Let op de sms-smiley boven het stalletje :-).

Vooroordelen
Je merkt dat je de grens over bent op het moment dat de conducteur alleen nog in het Duits de stations omroept. Tot aan de Nederlands-Duitse grens gebeurt dat in meerdere talen – service van de zaak. Hierin zie ik mijn tweede vooroordeel jegens de Duitsers bevestigd. Het eerste wat je over Germanië leert op de basisschool, tenminste in mijn tijd, is de holocaust. Een eerste indruk blijft je altijd bij, het is de basis waarop alle andere indrukken geplaatst worden. De associatie tussen Duitsers en nazi’s werd dus vroeg gelegd. Tijdens de studie filmwetenschap bestond Duitse cinema uit drie perioden: het expressionisme in de jaren twintig van de vorige eeuw, Weimar-films en – daar heb je ze weer – de nazi-propaganda van Leni Riefenstahl. En niet te vergeten de derderangs nazi-schurken uit de vele Hollywood-films.

No-nazi’s dus.

Euh, Saunahaus ‘ss’?!

Natuurlijk weet ik ook wel dat dergelijke stereotyperingen de waarheid niet benaderen; toch is het is moeilijk je blik niet te laten beïnvloeden door dat soort beeldvorming. David Hasselhoff als door zichzelf uitgeroepen nationale held van de Oosterburen helpt daar ook niet tegen. Hasselhoff
David Hasselhoff, wat heeft die nu weer met Berlijn te maken, vraag je je wellicht af. The Knight Rocker stond op 31 december 1989 op de restanten van de Berlijnse muur het nummer ‘Looking for Freedom’ te zingen. Sommige Amerikanen denken nog steeds dat de acteur/zanger verantwoordelijk was voor het omvallen van de muur. Muziek
De muur in Berlijn was het symbool van de Koude Oorlog , symbool voor de verdeling tussen Oost- en West-Duitsland. Berlijn is echter meer dan dat. In de dagen voor de reis heb ik naar Lou Reeds album Berlin geluisterd. Ook Low van David Bowie – het eerste van drie albums die de muzikale duizendpoot maakte in het Berlijn van de Muur – draaide menig rondje in de player. Twee grote muzikanten voelden zich geïnspireerd door deze stad en leverden albums af die tot hun beste werk gerekend kunnen worden. Gek genoeg spookt het mindere werk, namelijk het nummer ‘Looking For Freedom’, Hasselhoffs vertaling van het Duitse nummer ‘Auf Der Strasse Nach Suden’, door mijn hoofd als we aankomen op Hauptbahnhof.

Filmgrootheid David Lynch op een muurposter die toch wat doet denken aan het duistere Germaanse verleden.

Aankomst
Misschien heeft iedereen zijn eigen Berlijn. Hoe je de stad ziet is een keuze. Laat je je beïnvloeden door gegevens uit het verleden of stap je anno nu het hotel uit, de stad in. Ik streef naar het laatste. De ontdekking van ‘mijn’ Berlijn kan beginnen. Wordt vervolgd…Lees ook:

Share

Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

  • Aukje ,

    Leuke introductie, maar het riekt ook naar overanalyzing. Ikzelf was daar totaal niet mee bezig. Gewoon de stadsgids lezen en uitzoeken waar je naar toe wilt en je laten overrompelen. Ben benieuwd naar het vervolg!

    • Merel B. ,

      Sorry hoor, maar tijdens ‘t skimmen (jaaa, ik ga zó lezen) bleef mijn shikse oog toch even haken: de holocaust IS de Jodenvervolging, mister. Zat je tijdens die les weer eens stiekem Spider-mans te lezen?

      Gelukkig hebben de moffen toentertijd genoeg onfrisse streken uitgehaald om je tweeslag met iets anders aan te vullen.

      En nu verder.

      • Michael Minneboo ,

        @Merel B.: Daar heb je natuurlijk gelijk in. Tikfoutje (er moest een komma staan ipv ‘en’) is gecorrigeerd Juf Merel. 🙂

        • Michael Minneboo ,

          @Aukje: Ik had van tevoren niet zo heel veel gepland voordat ik naar Berlijn ging. L. had wel een lijstje met de dingen die ze wilde zien. Ik was vooral geinteresseerd in wat fascistische architectuur, de Muur en het holocaustmonument. Toch bleek de reis erg verrassend te zijn. (Zie volgende delen ;))

          • Menno ,

            Ben benieuwd naar de je reiservaringen. Altijd interessant, lezen over een van de meest inspirerende steden van de wereld.

            • Berlijn (4): Ich bin kein Berliner... - Michael Minneboo ,

              […] Berlijn (1): Street art, nazi’s en Hasselhoff […]

              • Berlijn (3): Street art - Michael Minneboo ,

                […] Berlijn (1): Street art, nazi’s en Hasselhoff […]

                • Berlijn (2): Muurbloempjes en oorlogsmonumenten - Michael Minneboo ,

                  […] ‹ previous next › […]

                  • Berlijn (5): Video-impressie - Michael Minneboo ,

                    […] Berlijn (1): Street art, nazi’s en Hasselhoff […]