Je hoeft niet elke dag te bloggen

Illustratie: Emma Ringelberg
Illustratie: Emma Ringelberg

Elke dag bloggen? Het moet geen moetje worden, vind ik. Nu blog ik wel bijna dagelijks, maar als ik mezelf voorneem om iedere dag te bloggen… pfff, dan heb ik er eigenlijk geen zin meer in.

Het posten van artikelen is onderdeel van mijn werk, maar het moet niet echt werk worden. Dat wordt het vaak natuurlijk wel. Hele schema’s spoken door mijn hoofd, rubrieken worden bedacht, afgekeurd en anderen worden gestart.

Toch wil ik niet te planmatig te werk gaan en te veel voorprogrammeren. Het is veel leuker om een blogpost te schrijven en deze meteen te publiceren dan dat ik hem voor volgende week maandag klaarzet. De urgentie is er dan een beetje van af.

Karin Ramaker post vaak twee of drie stukken per dag. Het maakt haar niet uit dat ze twee uur al iets heeft gepubliceerd. Ze stapelt post op post. Ik denk wel eens: dan krijgen de vorige posts niet genoeg ruimte om door mensen gezien te worden. Maar dat is deels onzin: veel bezoekers komen toch via Google direct op een post binnen en die bezoekers malen toch alleen maar op het resultaat van hun zoekopdracht. En vaste bezoekers bladeren toch vooral door je blog en blijven hangen bij wat ze interessant vinden.

Toch… het moet geen moetje worden. Ik wil juist relaxter dan ooit bloggen en me niet laten leiden door dat stemmetje in mijn hoofd. Dat betekent een paar keer per dag en soms dagen niet. We moeten al zo veel in het leven, daarom moeten we onszelf geen slaaf maken van voornemens.

Blog als je iets kwijt moet. Als je iets wil vertellen en delen. Niet omdat je agenda dicteert dat er weer een post uit moet.

Dagelijks bloggen deed ik tot voorkort ook op mijn fotoblog, maar na ruim 21/2 jaar vind ik het wel weer mooi geweest. Ik hou het blog aan en plaats een foto zodra ik een mooie heb, maar ga er niet meer iedere dag voor aan de slag.

Deze post begon als reactie op het stuk van Karin die weer reageerde op het voornemen van Ernst-Jan Pfauth om iedere dag te bloggen.

Share

Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

  • Marco Raaphorst ,

    Ja, ligt eraan wat je eruit wilt halen.

    Ik denk dat als je het bloggen echt heel professioneel wilt inzetten het als een bedrijf moet zien. Dan lever je op basis van een plan. Maar is misschien een heel stuk minder leuk want stelt waarschijnlijk ook eisen aan content.

    Heb het weleens geprobeerd maar er stond weinig tegenover qua poen. Is denk een kwestie van gedisciplineerd jarenlang volhouden. Ergens wel temping toch… niet meer afhankelijk zijn van externe opdrachtgevers maar je eigen opdrachtgever zijn.

    • Michael Minneboo ,

      Geldverdienen met je blog is zeer zeker een verleidelijk concept. Het is ook wel goed om geregeld na te denken over wat je uit je blog wilt halen, waar je het voor doet en welke inhoud je daarom moet maken. Toch moet je je vooral laten sturen vanuit je instinct en niet te veel plannen. Tenminste, zo denk ik er nu over. Ik denk dat dan het bedrijfsmatige en je plezier in het bloggen heel goed samen kunnen gaan. Volgens mij werk jij ook zo: soms post je heel veel omdat je iets kwijt wil, niet omdat je jezelf per se als componist wil profileren.

    • Marco Raaphorst ,

      zakelijk gezien zijn er veel uitdagingen voor het blog. de kranten en magazines hebben het moeilijk en dat zal komende jaren alleen maar lastiger gaan worden. echt online tegenhangers zijn er niet. of op zijn minst weinig. die gaan er wel komen. zal niet makkelijk zijn, keihard werken, maar online liggen de meeste kansen. ook om geld te verdienen denk ik. goeie sites met geweldige content die mensen smullend vanaf de ipad gaan lezen. op zeker.

      • Michael Minneboo ,

        Het verbaasde me zo toen op de avond van red de journalistiek in de Balie, dat al die krantenmensen het woord internet alleen maar in de mond namen als iets wat ze geld heeft gekost doordat Google advertentie-inkomsten heeft afgepakt. Niemand had het over internet, social media, als een kans… Gek vind ik dat. Totaal geen visie.

      • Marco Raaphorst ,

        Ja klopt. Visie op internet is beperkt. Maar dan nog: het is ook heel lastig. Met name voor de journalistiek om online geld te verdienen.

        • Rosalinde ,

          Ik ben het met je eens! Ik heb hier laatst ook een blog aan gewijd, aan de zogenaamde ‘blogregels’ die internet ons oplegt. Waarom zou je om een goede blog te hebben per se dagelijks moeten bloggen? Waarom zou je je beperken tot een paar honderd woorden, wanneer je eigenlijk meer te zeggen hebt? Ik ben een groot voorstander van alleen bloggen wanneer je de behoefte hebt iets te delen, wanneer je iets op je hart hebt dat er meteen vanaf moet. Niet omdat ‘het nou eenmaal elke dag moet’.

          Goed dat je je eigen lijn trekt! Tuurlijk, het kan leuk zijn als je een keer een paar dagen achter elkaar blogt Maar het moet geen ‘moeten’ worden. Kwaliteit boven kwantiteit.

          • Michael Minneboo ,

            @Rosalinde: Heel gezond: bloggen wanneer je zin hebt. Vooral in de begintijd van het bloggen werd je doodgegooid met blogregels. De Amerikanen zijn er dol op. Sommige regels zijn best handig hoor, daar niet van. Maar gebruik alleen die regels die je aanspreken, trek verder je eigen plan. Daar kom je uiteindelijk toch het verst mee. Veel blogplezier! Ik zal eens in je blog duiken.