Holland Animation Film Festival 2008

Animatie omvat natuurlijk veel meer dan alleen de kindercartoons op Jetix of de avondvullende speelfilms van Disney. Animatie is overal, in videoclips, games, motion graphics in tv-programma’s tot computergegenereerde superhelden op het witte doek. Het Holland Animation Film Festival laat zien wat de wereld van animatie allemaal omvat.

Deze week vindt van 5 tot en met 9 november voor de twaalfde maal het Holland Animation Film Festival (HAFF) plaats in Utrecht. Het doel van het HAFF was sinds de eerste editie in 1985 vrijwel hetzelfde, namelijk aandacht generen voor de animatiefilm. Gerben Schermer, de directeur van het festival, lichtte dit bij de vorige editie tijdens een interview toe:‘We gebruiken competities als marketingcomponent. Korte animatiefilms krijgen zelden aandacht. Een festival biedt de juiste reuring en maakt het voor de pers interessant. Daarnaast zijn we als festival toch een beetje een curator van de animatiefilm geworden.’Omdat de wereld van animatie veel meer omvat dan slechts animatiefilms, verschuift de focus van het Holland Animation Film Festival de laatste jaren ook steeds meer naar een festival voor animatiefilms én motion graphics, specialeffects, gemanipuleerd beeld en andere hybride beeldvormen. In het hoofdprogramma is er ruimte voor nieuwe ontwikkelingen op animatiegebied onder de noemer The Cutting Edge. The Cutting Edge gaat over de wisselwerking tussen film, beeldende kunst, games en internet. Natuurlijk is er ook voldoende aandacht voor traditionele animatie zoals klei-animatie: de speciale gast van dit jaar is Peter Lord, de medeoprichter van Aardman Animations. Mocht dat je niets zeggen: Aardman is de studio achter Wallace & Gromit. Mocht je dat nog steeds niets zeggen, dan kan een bezoek aan het HAFF dit jaar zeker geen kwaad.

Wat het gehele festival in petto heeft, kun je op de site van het HAFF lezen. Hier alvast een bescheiden selectie van enkele opvallende animatiefilms uit het festivalprogramma.Peter en de Wolf
Peter & The Wolf van Suzie Templeton is gebaseerd op het wereldberoemde verhaal en de muziek van Sergei Prokofiev. De kracht van deze Oscarwinnende animatie zit hem dan ook niet in het verhaal, dat wel wat gemoderniseerd is en hier en daar afwijkt van de klassieke versie. De schoonheid van deze film zit hem in de prachtige stop-motion animatie.De personages hebben zeer realistische mimiek: wanneer de Wolf Peters favoriete eend een kopje kleiner bijt, is de ontzetting van het gezicht van deze geanimeerde jongen duidelijk te lezen. De dieren in deze film hebben tevens menselijke expressies. Dit is niet ongewoon in animatie: Disney is er immers groot mee geworden. Toch weten de eend en de kat op eigenwijze de kijker te charmeren.

Peter & The Wolf.
Phantom of the Cinema

Animatie van een compleet andere soort is de korte film The Phantom of the Cinema van de Nederlander Erik van Schaaik. Zodra tijdens de projectie de film The Phantom of the Cinema breekt, zijn we getuige van hetgeen zich achter het bioscoopdoek afspeelt. We zien een schimmenspel waarin de toiletjuffrouw, de operateur en de bioscoopdirecteur de hoofdrol vertolken. Van Schaaik toont ons drie aan elkaar grenzende ruimten: de projectiekamer, het toilet en de werkkamer van de directeur. Terwijl de directeur een erotische film met de toiletjuffrouw tracht op te nemen, doet de operateur verwoedde pogingen om de film opnieuw op te starten. Bij iedere poging is de filmrol meer gehavend. Ook wordt de ravage achter de schermen alsmaar groter.Veel van de humor in deze animatie komt voort uit de vormgeving: schaduwschimmen acterend in het drieluik achter het witte doek. Waarbij Peter & The Wolf vooral zoveel mogelijk realisme wordt nagestreefd, zoeken de makers het in The Phantom of the Cinema vooral in vlakke, bijna abstracte, figuren. Slechts één keer doorbreekt de regisseur zijn opzet door ons in 3D animatie te tonen wat de cameralens van de directeur opneemt. De lens scheurt door het witte doek van de bioscoop en toont het publiek (wijzelf dus) dat vol verwachting naar de camera staart. De animatiefilm is gekozen als Nederlandse inzending voor de Academy Award Best Short Animated Film.Hieronder de trailer van The Phantom of the Cinema:

Chainsaw
Chainsaw
is een 25 minuten durende animatie waarvan het verhaal je op verrassende plekken brengt. In deze bijzondere vertelling vormt de kettingzaag de rode draad, al gaat het hier uiteindelijk om een liefdesverhaal dat enkele decennia beslaat. De film begint met een instructievideo over hoe men het beste de kettingzaag kan hanteren, gedemonstreerd door bomenzager Frank. Na een kort intermezzo over de stier Chainsaw, verdiept het verhaal zich in een romance tussen Ava, de vrouw van Frank, en een stierenvechter – een liefdesgeschiedenis die parallel loopt met die van Ava Gardner en Louis Miguel Dominguin, de stierenvechter die Ava uit de handen van zanger Frank Sinatra stal.Chainsaw bestaat voornamelijk uit 2D animatie en combineert op inventieve wijze collagetechnieken en archieffilmmateriaal van bestaande personen. Daarbij hebben de makers live-action beelden gebruikt om de animatie te perfectioneren. De live-action acteurs zijn via de rotoscoop techniek overgetrokken. Dit maakt dat de personages vloeiend bewegen.

Chainsaw.De Blije Boodschap
Animatie wordt ook vaak ingezet om de Blijde Boodschap te verkondingen. Dat kan een reclame zijn voor een bepaald cola-merk bijvoorbeeld, maar ook een animatie met een maatschappelijke boodschap. Dit soort producties komen ook voor in het programma van het HAFF.Amnesty International liet Philippe Grammaticopoulos de spot Signature maken. Hierin worden mensen uit penibele situaties bevrijdt door een handtekening die in een blauwe wolk verschijnt. Zoals het kind dat aan een verkrachter weet te ontsnappen door in de blauwe wolk weg te vliegen en de Tibetaanse monniken die het geweervuur van tanks kunnen omzeilen dankzij de portaal die in de blauwe wolk verschijnt. Een creatieve oplossing om te verbeelden hoe Amnesty – naar eigen zeggen – te werk gaat. Natuurlijk zit de werkelijkheid niet zo simpel in elkaar, maar het mooie aan animatie is natuurlijk dat je alles kunt maken. Kijk maar:
Deze post is ook verschenen op EeuwigWeekend.nl.Lees ook:

Share

Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.