Stripdagen Haarlem 2008: Strips & reclame tijdens de Creatieve Marktplaats

De Stripdagen Haarlem 2008 begonnen voor mij nogal mak. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van strips in reclame, toog ik vrijdagmiddag 6 juni naar de Creatieve Marktplaats, gehouden in gebouw Zang & Vriendschap te Haarlem. Op het programma stond een korte lezing van Paul Mertz, Anka Kresse en een optreden van tekencollectief Lamelos.

Bij de ontvangst zag ik al enkele bekende gezichten uit de stripwereld. Waar onder: Ytje, Typex, Trik, Argibald, Stephan Brusche, Erik Wielaert, Rutger Ockhorst, Johan en David De Rooij en Aimée de Jongh. Ook waren er opvallend veel illustratrices aanwezig. Flipje & beyond
In zijn lezing blikte Paul Mertz, communicatiedeskundige, vooral terug op stripfiguren die door marketingmensen in het leven waren geroepen. Strips waar je door middel van het zegeltjesplakken voor moest sparen. Een bekend voorbeeld hiervan is natuurlijk Flipje van de Betuwe. Van de avonturen van Flipje en zijn vriendjes verschenen tot 1954 48 stripverhalen, uitgegeven door de Tielse jamfabriek “De Betuwe”. Het figuurtje is eigenlijk bedacht door reclamebureau Van Alfen in opdracht van de fabriek die een mascotte nodig had om zich te onderscheiden.
Mertz gelooft niet dat reclamestrips zoals toen nu nog zouden aanslaan bij het publiek. Mensen zijn niet alleen reclame moe – ze staan immers al bijna constant bloot aan reclame-uitingen – de strips van tegenwoordig zijn ‘directer’, een reclame boodschap zou daarom harder aan komen. Ook gelooft hij dat de reclamestrips niet het niveau halen van wat er vrij wordt geproduceerd. Tips voor beginners
Anka Kresse, freelance illustrator, had een paar rake tips voor de beginnelingen onder het publiek. En dat kwam goed uit, want er waren aardig wat pasafgestudeerden aanwezig. Zoals Ranjit Dommisse die een portfolio met strip- en reclamewerk bij zich had. Dommisse studeerde striptekenen aan de Cartoonschool Amsterdam. Sindsdien werkt hij in opdracht en maakt hij strips. Valesca van Waveren deed illustratie aan de HKU. Ze had een zelfontworpen houtenkoffertje meegenomen dat vol zat met haar werk. Een origineel portfolio dat een diverse collectie aan illustraties en boekjes bevatte. Naast de presentaties gaven Joris Funcke en Boris Peeters van tekencollectief Lamelos gaven een geslaagd licht absurdistisch optreden op het podium. (zie foto – nuff said.)

De officiële presentaties vielen wat tegen die middag, want zo veel kwamen de toehoorders niet te weten over de werking van strips in reclame, maar als netwerkevenement leek de Creatieve Marktplaats mij wel geslaagd. Mensen bekeken elkaar werk gretig, legden contact en wisselden visitekaartjes uit. Ook gaf de ronde van workshops mensen de gelegenheid om professionals uit het veld te spreken en vragen te stellen. Voor mij was dat een mooi moment om het zonlicht weer op te zoeken. Morgen stond er immers nog veel meer Stripdagen op het programma.
Lees ook:

Share

Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.