Column: Consumptiestop

Koopzondag: ik zie ze rennen, door de regen. Handen vol tassen. Winkel in, winkel uit. Gejaagde blikken. Zoeken, scannen. Nog even hier kijken…. Kijken, waarvoor? Bang dat je iets mist?

Ik ben niet veel beter. Ook ik vul mijn tijd met het struinen, kopen en consumeren van genotsmiddelen als boeken, cd’s en dvd’s. Uitverkoop in de platenzaak? Toch even kijken. Samen met de andere duizenden consumptiezombies. Schappen vol met goede albums; je kunt niet alles kopen. Ik moet kiezen, maar dat lukt haast niet. Als een autist staar ik naar de gekleurde cd-hoesjes. Mijn trance wordt doorbroken door de persoon naast me, die staat te dringen bij de bak. Alsof de voorraad ooit op kan raken. Alsof het iets uitmaakt. Heb je echt die ene cd nog nodig? Ik wíl hem, want het kán.Ik vul de leegte met de spullen uit de uitverkoopbakken. Het kost bijna niets, dus minder kieskeurig. Al snel staat de kast vol met secundaire rotzooi. Je huis lijkt een grote uitverkoopbak. Zo nu en dan probeer ik te stoppen, of in ieder geval te minderen. Dan stel ik een consumptiestop in, en koop alleen het ‘hoognodige’. Dat ene album waar ik al tijden op aas en dat nu eindelijk voor een redelijke prijs is te krijgen. Dat onverwachte juweeltje uit de filmgeschiedenis die ik niet mag laten liggen. Toch, zelfs al hanteer ik een kieskeurig beleid, vol wikken en wegen, dan nóg staat geregeld een halve meter plank voorraad op me te wachten terwijl ik met nieuwe spullen thuis kom.We leven in een consumptiemaatschappij. Bestaan door te consumeren. Ik struin, ik koop, ik besta. En terwijl ik consumeer, en geniet van de producten – want dat mag ik niet ontkennen, ik geniet wel degelijk van de spullen – kronkelt er diep van binnen het gevoel dat het ook anders kán. Dat er meer hoort te zijn.Ik negeer het gevoel en bestel nog snel iets online.Verwante teksten: Extra lang en De jacht.

Share

Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

  • Menno ,

    Beste Mike, koop je vooral helemaal gek. Als het je blij maakt, wat maakt het dan uit? Wie schaadt je ermee? Juist. En je leeft ook nog es een keer één keer.

    (Ik ben overigens exact hetzelfde)

    • Aukje ,

      Online bestellen is mijn zwakke punt. Menno kan wel zeggen dat je je vooral gek moet kopen, maar je moet je maar afvragen of je er wel écht blij van wordt. Als ik iets nieuws krijg, ben ik heel even ontzettend blij. Maar wanneer ik iets anders moois op mijn scherm zie en dat bestel, is dat recent gekochte opeens minder mooi, want, minder nieuw. Op dit moment bestel ik te veel, kan ik het niet laten, en heb ik ook een koopstop ingelast die ik maar heel moeilijk kan hanteren. Ik ben dan ook heel blij dat het Sinterklaas is en ik dingen kan kopen, al ik dat alleen maar voor anderen.

      • Michael Minneboo ,

        @Aukje+Menno: Tja, die koopstop gaat mij ook maar moeilijk af. Misschien moeten we inderdaad maar naar Menno luisteren en er gewoon op los kopen en er niet te veel over nadenken. (Zolang de cashflow strekt natuurlijk).

        • FROMMEL ,

          ik ben van de impulsaankopen. zo sta ik op het station om naar huis te gaan zo sta ik in mijn favoriete platenzaak. of kom ik thuis met een stapel dvds of strips en eigenlijk altijd als het geld al een beetje op is en de maand nog een stukje duurt.

          • Mike's Webs: A - Z - Michael Minneboo ,

            […] – (altijd lastig in te vullen die ‘Q’) Queeste: De eeuwigdurende zoektocht naar zingeving en […]