Pakjesboot 12, de enige echte boot van Sinterklaas, lag dit weekend aangemeerd in de haven van Hoorn. Nieuwsgierigen konden tegen betaling aan boort om te zien hoe het er bij Sinterklaas aan toe gaat.

pakjesboot-12

Ik zag zelfs nog een paar ouderwetse Zwarte Pieten rondlopen. Die zijn nu al vintage volgens mij, en anders duurt dat niet lang meer.

Zelf heb ik nooit een racistisch symbool in de Pieten van Sint gezien, zeker niet toen ik nog in de Sint geloofde. Ik zag Zwarte Piet eigenlijk altijd als een positief rolmodel. Hij hielp immers Sinterklaas en gaf cadeautjes.

Ik snap heel goed dat mensen dingen bij het oude willen laten, omdat ze bij Piet een positief gevoel hebben, maar ik vind het niet erg als we de knecht van Sinterklaas een update geven die bij sommige mensen minder tegen de borst stuit, als dat de gemoederen weer een beetje rustig maakt in Nederland. Al zie ik een stroopwafelpiet niet zitten. Misschien Piet maar helemaal afschaffen en bijvoorbeeld Krampus herintroduceren? Er zijn mensen die in deze duivelachtige verschijning een goed alternatief zien.

De boektrailer van The Krampus and the Old, Dark Christmas van schrijver Al Ridenour geeft een aardige indicatie van wat we dan kunnen verwachten:

Eigenlijk gaat de hele zwartepietendiscussie volgens mij veel dieper dan alleen de huidskleur van Sints employees, namelijk over wederzijds onbegrip. Over de onderhuidse spanningen die er in de samenleving heersen tussen verschillende culturen en hoe we daar niet mee weten om te gaan, omdat we naast elkaar en niet met elkaar leven. Wat je niet kent en vreemd overkomt, roept eerder angst op dan dat het nieuwsgierig maakt.

Share

Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

  • Axel ,

    @Michael “maar ik vind het niet erg als we de knecht van Sinterklaas een update geven die bij sommige mensen minder tegen de borst stuit, als dat de gemoederen weer een beetje rustig maakt in Nederland”. Die bij sommige mensen minder tegen de borst stuit…
    Ik blijf me afvragen waar het eindigt. In België hebben “sommige mensen” het moeilijk met de kerstboom en de stal. Iets doen verdwijnen om rust te bewaren is imo nooit echt de juiste weg. Dialoog des te meer.

    • Michael Minneboo ,

      @Axel: Wat je me vertelde in je mail laatst over dat de burgemeester van de hoofdstad van België kerstversiering weert vanwege moslims, vin ik ook niet normaal hoor. Begrijp me niet verkeerd, want dat gaat mij een paar stappen te ver. Daar hoef je wat mij betreft niet eens een dialoog over te voeren, die accepteren maar gewoon dat er ook Belgen zijn die wel kerst willen vieren. Jullie zeggen toch ook niet tegen ze dat ze geen Suikerfeest mogen vieren immers?

      (Zwarte) Piet vind ik een beetje een ander geval, omdat sommige mensen daar een racistisch en onderdrukkend symbool in zien. Het is een discussie die in Nederland inmiddels al meer dan dertig jaar gevoerd wordt. Het wordt dus wel tijd dat we daar eens een oplossing voor vinden.

      • Axel ,

        @Michael, als je de discussie rond Zwarte Piet voert, kun je die rond de Sint zelf ook doen volgens mij. Ludiek dan wel. Uiteindelijk is hij een bejaarde blanke man dat zich graag omringt door kinderen en kleurlingen. Hij behandelt zijn Pieten nu ook niet als een kolonist, integendeel, hij beschouwt ze als vertrouwelingen. Als je goed zoekt vind je altijd wel een stok om te slaan.

        • daan ,

          Wij voelen niet het racisme dat leeft, vinden niet dat zwarte piet en ‘black face’ aanstootgevend zijn. Wij zien er iets onschuldigs in. Maar er is nog steeds een kloof tussen gekleurde en blanke mensen. Dat is het pijnpunt. Het koloniale verleden lijkt ver weg, maar de slavernij werkt nog steeds door in onze voormalige kolonieën en bij de mensen en families die hun herkomst daar hebben.
          Als racisme in nederland geen probleem zou zijn, was zwarte piet inderdaad een onschuldige kindervriend. Helaas hebben we nog een lange weg te gaan. Afschaffen betekend deels ook een duidelijk debatstuk weghalen en eigenlijk onze kop verder in het zand steken. Het slavernij verleden heeft nu nog een mascotte waar we ook andere racisme pijnpunten aan kunnen ophangen. Het slavernij verleden moet prominenter benoemd worden. Als deze discussie verdwijnt zullen we over een paar jaar zeggen, ‘hoezo is nederland racistisch? We hebben zwarte piet toch al afgeschaft?’ ‘

          • Michael Minneboo ,

            @Daan: Ik denk juist dat we dat slavernijverleden achter ons moeten laten en dat families die daarmee te maken hebben gehad, dat ook moeten doen. Je kunt je niet eeuwig een slachtoffer blijven voelen omdat je voorouders ooit slaven zijn geweest. Ik voel me als blanke Nederlander niet schuldig over het verleden van Nederland bijvoorbeeld. Net zo goed dat ik me niet verantwoordelijk voel voor het gedrag van mijn vader, om maar iets te noemen. De Duitsers van nu zijn toch ook niet schuldig aan wat de nazi’s tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben uitgevreten?

            De slavernij herdenken en er op school aandacht aan besteden: ja, dat moet. Het verleden moet onderwezen worden. Maar daar moeten we het wel bij laten vind ik. Nu moeten door.

          • Michael Minneboo ,

            @Axel: Ja, bij de Sint zelf kun je inderdaad ook vraagtekens zetten. We kunnen ook massaal besluiten dat de Kerstman zijn taak overneemt. Om maar een optie te noemen. Wat ook prima kan, vind ik, is dat sommige mensen een feestje vieren, en anderen die daar geen boodschap aan hebben, doen dat gewoon niet. Bij de christelijke feestdagen sta ik bijvoorbeeld nooit stil bij het christelijke sprookje dat daar eingelijk bijhoort.

            • daan ,

              Op zich geen slecht idee, de kerstman is sowieso al een incarnatie/upgrade van de goedheiligman.