Categorieën
Strips

Kort bezoek aan de 1e Gooische stripbeurs

In het eerste weekend van juni vond de 1e Gooische Stripbeurs plaats in Hilversum. Ik pakte de laatste twee uur van de beurs mee.

Zondag was ik samen met Linda in Singer Laren om de overzichtstentoonstelling van Leo Gestel (1881 – 1941) te bekijken. Die was voor het laatst te zien. Omdat we toch al in het Gooi waren, was het een kleine moeite om even binnen te stappen bij de 1e Gooische stripbeurs georganiseerd door Stripsmagazijn Hilversum. Die vond plaats in sporthal Dudok Arena.

gooische_stripbeurs_cosplay
Cosplayers. Foto: Stripsmagazijn Hilversum.

hallielamahoudkortDe sporthal stond vol met standjes van verschillende uitgevers. Ook trof ik tekenaars aan als Gerard Leever, Willem Vleeschouwer en Hallie Lama. Dat was een leuke verrassing, want Hallie had ik al een hele tijd niet gesproken. Hij zat achter een tafeltje de vijf cartoonbundels die inmiddels bij uitgeverij Xtra zijn verschenen, te verkopen. Naast hem zat Vleeshouwer een tekening voor een fan te maken.

Verderop zat Sytse Algera die druk bezig is met allerlei series op te zetten. Hij had tekenaar Leroy Soesman meegenomen met wie hij de sciencefictionstrip Aqua Invicta maakt. aqua_invicta_coverVol enthousiasme vertelde hij over zijn plannen. Druk baasje, Algera: van zijn hand verschijnt in deze zomer twee albums van 24/7 de politiestrip die hij schrijft. In oktober komt het tweede album van Lemuria uit en er verschijnt een nieuw album van De Vries. Eppo zal in het najaar Cell voorpubliceren, een verhaal over een Marokkaanse jongen die het opneemt tegen terroristische cel in Nederland.

Daarna sprak ik nog uitgebreid met Eelco Koper, de man achter het stripblad Superhelden dat alweer voor het tweede jaar loopt. We zijn allebei groot fan van Spider-Man en hoewel Eelco Dan Slotts verhalen ook minder vindt, blijft hij ze wel lezen. Iets wat mij tegenwoordig niet meer lukt zonder een strip prozac achterover te slaan. We zijn het overigens allebei eens dat Roger Sterns verhalen nog steeds zeer goed genietbaar zijn. Koper heeft grootste plannen voor een comic convention in Groningen. Binnenkort interview ik Koper over Superhelden en zijn verdere plannen, dus hou deze site in de gaten zou ik zeggen.

gooische_stripbeurs_02
Foto: Linda Delis.

De beurs maakte overigens wel een rustige indruk. Nu was het mooi weer, maar afgezien van een paar bezoekers en enkele cosplayers liepen er zondagmiddag niet zo veel mensen rond. Alle begin is moeilijk natuurlijk en het duurt een tijd voordat een stripbeurs naamsbekendheid opbouwt. Ik hoorde van meerdere deelnemers dat de stripbeurs in Drachten de week ervoor nogal tegenviel qua bezoek en verkoop. Het zou goed kunnen dat er in Nederland te veel stripbeurzen zijn, want bijna ieder weekend vindt wel ergens een (kleine) stripbeurs plaats.

En toen was het alweer sluitingstijd. Helaas lukte het me niet meer om de zaal verder door te lopen en Windmill Comics te bezoeken of de mensen van Brabant strip. Volgende beurs beter.

Door Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

23 reacties op “Kort bezoek aan de 1e Gooische stripbeurs”

Als ik de aankondigingen op facebook voorbij zie komen, niet alleen voor Nederland, maar ook Blegië, heb ik inderdaad het idee dat er best veel stripbeurzen / evenementen zijn. Op zich niet erg, want ik zie mezelf niet snel naar Drachten reizen, ik ga liever naar een beurs meer in mijn regio. Als anderen ook zo denken, blijven de bezoekers aantallen beperkt. Wel ben ik blij dat er de nodige aandacht voor de stripboeken is! Ik denk wel dat het leuk is om in ieder geval één grotere, landelijke beurs te hebben, zodat alle stripliefhebbers eens bij elkaar komen.

@Marcel Haster: Er zijn gelukkig wel wat landelijke beurzen die groots worden aangepakt zoals Stripfestival Breda in oktober en de Stripdagen Haarlem die eens per twee jaar plaatsvindt. Dat zijn wat mij betreft de belangrijkste stripbeurzen die het breedste publiek bedienen.

Overigens zie ik ook nadelen met stripbeurzen in elke uithoek van Nederland: als daar telkens maar een klein publiek op afkomt, is het voor de verkopers en de stripmakers niet erg rendabel om daar een heel weekend te gaan zitten.

Afgelopen stripfestival in Breda wat het eerste stripfestival waar ik ooit naar toe ging en dat heeft een grote impact op me gehad en gezorgd dat ik weer comic en strips ben gaan lezen 🙂 Ik ben het absoluut eens met de nadelen van kleine lokale beurzen.

Ik had graag willen gaan, maar helaas een hoop andere plannen, Hilversum is net zo ver. Houd het wel in de gaten voor de volgende keer.

Misschien zou het beter zijn als al die kleine stripbeursjes zich ook echt als lokale/regionale activiteit presenteerde. Met tekenaars en winkeliers uit de regio. Zet zo’n lokale tekenaar dan ook lekker in het zonnetje. Besteed veel aandacht aan deze persoon / personages in de lokale pers etc. Als al deze beurzen zich willen blijven presenteren als landelijke grote beurs gaat het volgens mij een keer verkeerd. De ene beurs onderscheidt zich dan niet meer van de andere. Allen vissen in dezelfde vijver, zowel wat auteurs betreft als wat publiek betreft. Dan bereik je een keer (en dat is niet meer zo heel verweg) een verzadigingspunt.

@Caroline: Een goed idee om beurzen meer te mengen met locale winkels en tekenaars. Misschien moeten die beurzen dan ook breder zijn, dus niet alleen strips maar ook locale kunstenaars. Op die manier haal je de strip ook uit het verdomhoekje en komt er meteen een breder publiek op zo’n beurs af.

Ik vind dat er echt veel te veel beurzen zijn en ook twee dagen is te veel. Het is niet meer speciaal. Je kan je gesigneerd boekje nu overal aanschaffen. Ik zie ook de meerwaarde van al die beurzen niet.
Mijn menig: Doe 1 beurs per jaar (Breda) of misschien 2 (eentje in het voorjaar en eentje in het najaar) en laat het daar bij. Dan is het leuk en speciaal. Volgens mij komt er dan veel meer publiek op af en worden de tekenaars tenminste weer gewaardeerd. Nu heb ik het idee dat de tekenaars een weggezet worden als een stelletje werkvee om een beurs mee op te leuken.

Ik ben nu zelfs zo ver als iemand mij vertelt een stripbeurs te willen organiseren, ik al moe wordt van de gedachte.

@Cok: Ik kan ver meegaan in je betoog, Cok. Ik vind al jaren dat de omstandigheden voor de stripmakers op beurzen beter kan. Ze moeten een reiskostenvergoeding krijgen om op te komen dagen op die beurs en wat mij betreft mogen ze ook geld vragen voor de tekeningen die ze maken. Ook als mensen een album kopen. Dat is in de Verenigde Staten al jaren gemeengoed. Maar twee beurzen in Nederland lijkt me wel wat weinig. Het hangt er wat mij betreft dan erg vanaf welk publiek zo’n beurs dan bedient. Breda is voor het hele gezin en stripliefhebbers die van mainstream houden, de Stripdagen van het Stripschap zijn vooral voor een select groepje stripschappers en dan heb je nog Haarlem wat een meer algemeen cultuurminnend publiek aanspreekt. Zit je toch al op drie, al komt Haarlem natuurlijk maar eens per twee jaar voorbij.

@Cok en Michael Haarlem zou zich kunnen profileren als de Oeral of Lowlands van de strip. Het zou mooi zijn als het nevenprogramma van Haarlem, dat altijd erg interessant is, meer aandacht kreeg. Mooie tentoonstellingen, fijne gesprekken en debatten (laat maar zien dat tekenaars echt niet van de straat zijn en ook over de samenleving nadenken.) Hun strips getuigen daar in ieder geval wel van), gooi er ook nog een theaterprogramma (passend bij strip. Ik denk aan Jeroen de Leijer of de Lamelosjes. Maar zou nog heel veel meer kunnen bedenken) tegenaan en dan zou er een heel nieuw jong publiek bij kunnen komen. Laat in een Frans Hals museum eens zien dat strip een rechtstreekse afstammeling is van de 17e eeuwse schilderkunst. Vertel er over de overeeenkomsten tussen de wilde tekenkunst van Daan Jippes en de schilderkunst van Frans Hals (beide draaien de houdinkjes altijd net ietsje te ver door). En inderdaad Breda is het evenement voor de familie. De Stripdagen dan als ledendag voor de verzamelaars. En verder locale evenementen. Waar we in ieder geval vanaf moeten is van wekelijks een beurs waar mensen maar achter een tafeltje tekeningetjes zitten te maken, temidden van bananendozen.

@Caroline: Interessante ideeen, misschien moet je Tonio even een mailtje sturen. Maar waarschijnlijk heb je dat al gedaan of was je dat al van plan.

Ik vind de overzichtsfoto van de sporthal ronduit geweldig. Wat staat alles er keurig opgesteld bij. Buitenstaanders kunnen niet anders dan denken dat stripleifhebbers zeer nette mensen zijn. En dat is ook wat waard.

@Caroline en Michael, een evenement rond je lokale striptekenaar is geen stripbeurs. Maar het idee is wel leuker en beter. Een lokaal evenement te organiseren waar je lokale stripmaker onderdeel van is, is een leuk idee. Zo kan je ook met je lokale spullen iets doen.

Haarlem is wat mij betreft ook het evenement wat strips of beeldverhaal (hoe je het ook wilt noemen) naar een serieuzer plan kan trekken. Hiermee kan je strips echt als serieuze kunstvorm laten zien, zeg maar.

Die hoeveelheid aan stripbeurzen de afgelopen paar jaar doen toch een beetje afbreuk aan het fenomeen strip. Ben het daarom ook eens met de stelling dat het verzadigingspunt is bereikt. Straks komt er echt niemand meer op een handjevol na.

Ben alleen bang dat wij de roepers in de woestijn zijn. Een korte blik op de agenda van 2016 laat ons zien dat volgend jaar weer in Rotterdam, Hilversum, Utrecht en Groningen beurzen worden georganiseerd, plus de bestaande dingen als Gouda, Valkenswaard, Kampen. Breda en Haarlem zijn dan ook weer en in 2017 weer een editie van Drachten en Turnhout.

Het zit het ondertussen elkaar niet allemaal in de weg, vraag ik me af.

Ik zeg, laat de markt zijn ding doen.
Komen er te weinig mensen op af kun je het nog een keer proberen maar daarna is de koek wel op. De beurzen, events, die de meeste aanloop krijgen, overleven wel.

@Frank: Dat kan ook. Sommige beurzen hebben een tijdje nodig om bekend te raken. Aan de andere kant: ik kan me voorstellen dat stirpmakers niet altijd zin hebben om ieder weekend weer naar een beurs te moeten die nog tijd nodig heeft om te groeien. Daarom vind ik het idee dat we strips meer vermengen met andere locale zaken en kunstenaars eigenlijk wel heel prikkelend omdat je op die manier meteen een breder publiek trekt.

Kampen is een prachtig voorbeeld van een regionale stripbeurs met onderscheidend vermogen.
Om te beginnen is het een van de weinige beurzen die buiten is en vrij toegankelijk voor het winkelend publiek. Daarnaast is er een andere beurs waarmee het samen loopt. Inmiddels is het een druk bezochte beurs.
Stripbeurzen moeten zich meer onderscheiden van elkaar om bestaansrecht te hebben en bezoekers uit het hele land te trekken.

@Otto: Ik moet je bekennen dat ik al een paar jaar niet meer in Kampen ben geweest, maar ik hoorde van Gerard Leever dit weekend dat het zijn favoriete beurs is.

Ik zou er beslist eens naar toe gaan Michael, de beurs is een en al gezelligheid.
parkeren is overigens een ramp en de bestrating ook maar de sfeer is geweldig.

Beste allemaal, In de eerste plaats ben ik persoonlijk een voorstander van twee tot drie goed georganiseerde beurzen in Nederland met een internationaal karakter.Een evenement die bol staat van interactie en mensen de gelegenheid geeft eens goed kennis te maken met het fenomeen van het getekende beeld.De creativiteit en talenten van al die tekenaars en illustratoren en scenaristen. En dan in alle facetten die er zijn. Waardering is de hoofdmoot in het hele gebeuren. Wat ik persoonlijk jammer vind is dat een evenement/beurs wordt beoordeeld op het aantal bezoekers en omzet. Ik zelf vind dat sfeer,interactie en gemêleerd publiek belangrijk zijn.Ook tekenaars meer bieden dan alleen maar achter een tafeltje laten zitten en tekeningen te maken voor gretige fans. Ook voor hen moet een evenement meer bieden dan dat.Al met al probeer ik een manifestatie in te richten die iets meer biedt dan een beurs die bestaat uit het zelfde concept. Als ik een sponsor had die locatie,kramen,verblijf en alles zou bekostigen was de beurs voor alle deelnemers gratis toegankelijk en ook voor publiek.Jong en oud en er tussen in.

Meer interactie met en tussen de tekenaars is wel leuk, er is genoeg te verzinnen, van simpel een workshop van beginner tot gevorderd, tot een soort stripzeskamp met diverse opdrachten, desnoods in groepsverband 🙂

@Anja: Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat een beurs op meer zaken beoordeeld moet worden dan alleen bezoekersaantallen en verkoopcijfers. Aan de andere kant is dat wel waarom uitgevers en stripverkopers op een beurs gaan staan, namelijk het verkopen van strips. En dat speelt voor de makers ook een belangrijke rol om op een beurs te gaan zitten, naast het contact met de lezers. Als er heel veel beurzen zijn met een lage opkomst, is het voor de makers niet rendabel om een heel weekend gratis te gaan zitten tekenen. Ze kunnen hun tijd dan beter besteden.

@Anja Dit jaar was ik niet in Drachten. Vorig jaar. Zeker een gezellig en sympathiek evenement. Echter, als deze kleine beurzen putten telkens wel uit dezelfde bron. Zowel wat betreft tekenaars, als publiek. Ik denk dat je beide meer recht doet als je voor een regionale insteek zou kiezen. Je kunt dat de auteurs uit je eigen regio goed onder de aandacht brengen in de pers. Ook zijn lokale sponsors vaak beter benaderbaar voor een lokale activiteit. En je zou van dat sponsorgeld dan eens die lokale auteurs een centje kunnen betalen.
@Allen Wat mij vooral erg begint te storen is dat tekenaars in dit land zo vaak worden gepresenteerd als tekenvee. Ik begrijp dat dit niemands bedoeling is. Maar het draait er vaak wel op uit. Ook als er een leuk nevenprogramma is, toch draait het veelal weer uit op tekenaars achter een tafeltje die signeren. Zelden worden tekenaars in dit land eens gezien als de kunstenaars die ze zijn. En die ook iets te vertellen hebben. Over hun werk, maar ook over de samenleving. Kijk eens naar zoiets als het Winternachten Festival, daar worden schrijvers geïnterviewd door serieuze journalisten over wat er in de wereld gebeurt. Zou fijn zijn als we de strip ook eens op zo’n manier kunnen presenteren en het medium daarmee naar een hoger plan kunnen trekken.

@caroline. Aandacht uit eigen regio speelt sowieso al een rol.Tekengroepen,aanstormend talent en tekenaars.Neem het mee in de overdenkingen voor 2017. THNX. Robert hield een presentatie dit jaar en Marq las zijn stripverhaal voor met stemmetjes.Uiteraard was er weer de tekenbattle.Tot drie keer toe.Dat tekenaars iets te vertellen hebben staat als een paal boven water!Ook hieraan kan nog meer aandacht worden geschonken.Denk eens aan de educatieve strip bijvoorbeeld of tekenaar zijn met autisme.Allemaal heel bijzonder interessant. Dank voor het commentaar.

Reacties zijn gesloten.