De klantonvriendelijkheid van de stiltecoupé

Aan mensen die praten in de stiltecoupé stoor ik mij niet. Ik stoor me wel aan het bestaan van de stiltecoupé. Dat ding is niet van deze tijd.

spladodder

Met blogvriend Peter stapte ik op de trein in Middelburg. We hadden een middag gezellig gepraat met blogvriend Edwin en nu was het tijd om de lange reis naar de randstad terug te maken. De trein vanuit Middelburg stopt zo’n beetje bij iedere koe langs het spoor, dus het is zaak een dik boek, volle e-reader of gezellige gesprekspartner mee te nemen. Dat laatste was nu het geval. Peter en ik gingen zitten waar er plaats was en zetten ons gesprek voort. Verderop in de coupé zat een ouder stel ook gezellig de dag door te nemen.

De conducteur kwam binnen. Mooi, want ik had een brandende vraag over mijn nieuwe ov-chipkaart die de NS ongevraagd naar me op had gestuurd. Dus ik spreek de man aan en zeg vriendelijk of ik hem een vraag kan stellen. ‘Nou, nee, want dit is de stiltecoupé en je zat al te praten.’

‘Pardon? Dat vind ik geen klantvriendelijke houding van u,’ zei ik. De man bromde wat en mompelde dat ik de vraag wel mocht stellen. ‘Laat maar zitten,’ zei ik met een zucht. De conducteur liep door. Als hij zonodig de rust in de coupé niet wilde verstoren, die er overigens niet was want er zaten meer mensen te praten, had hij ook kunnen voorstellen om even naar het balkon te gaan zodat ik mijn vraag kon stellen, maar dat kwam niet in hem op.

Een paar dagen later stond ik op een perron op de trein te wachten en sprak ik met een conducteur naast me. ‘Ach meneer, die stiltecoupé is niet anders dan een pr-dingetje van de NS. We willen graag lezen in de trein promoten, daarom sponsort NS ook allerlei boekevenementen.’ De openhartigheid van deze conducteur kon ik zeer waarderen. Toch schiet het ‘pr-dingetje’ van de NS in mijn verkeerde keelgat. Het is ongetwijfeld bedacht door diezelfde eikel die ooit dacht geld te kunnen besparen door geen wc’s in de sprinter te laten installeren. Ook zo’n klantvriendelijk idee van de NS(B).

Wat is nu het grote bezwaar tegen de stiltecoupé? Simpel: je kunt allereerst niet van mensen verwachten als ze met vrienden, familie of geliefden op reis zijn dat ze hun mond dicht houden. Het is heel raar dat je opeens in het openbaar het zwijgen wordt opgelegd. Ik zit verdomme niet meer op de lagere school waar ik moet opletten in de les. Daarbij: treinreizen is verschrikkelijk saai, zeker als je het elke dag doet. Een leuk gesprek biedt uitkomst. Een ander bezwaar tegen de stiltecoupé is dat je vaak niet ergens anders kunt gaan zitten. Er is wel veel eerste klas dat leeg staat maar daar mag je dan weer niet plaatsnemen. En elders zit het vol omdat het aantal tweedeklas reizigers veel groter is dan eersteklassers. Kortom: je mag blij zijn als je al ergens in de trein een zitplaats vindt. Zodra de NS het aantal eersteklasstoelen eens reduceert en de tweedeklas aanzienlijk groter maakt, zodat men voor zijn dure kaartje gewoon kan zitten en niet het gevoel heeft als vee vervoerd te worden, dan mogen ze best een plekje reserveren voor de reizigers die in serene stilte op reis willen. (Mensen die in de stiltecoupé naar je toekomen om te zeggen dat je je mond moet houden omdat je in de stiltecoupé zit zijn overigens zuurpruimen en zeurpieten. Punt. Die ‘regels zijn regels-mentaliteit is verschrikkelijk bekrompen. Van sommige mensen heb je bijna het vermoeden dat ze alleen in de stiltecoupé gaan zitten om anderen erop te kunnen wijzen dat ze niet mogen praten.) Tot die tijd is de stiltecoupé niet anders dan een klantonvriendelijke uitvoering en dus slechte pr.

Daan Landwehr maakte ooit een strip over hoe je mensen wel stil kunt krijgen in de stiltecoupé:

kurai_stiltecoupe

In de rubriek Spladodder! behandel ik allerlei zaken die wat mij betreft niet door de beugel kunnen. Het logo is van Hallie Lama.

Share

Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

  • Martin Wisse ,

    Bah. Al die zondagsreizigers die zo nodig willen kletsen in de trein, of eindeloze telefoontjes moeten plegen, laat ze lekker de auto nemen. Als iemand die dagelijks de trein neemt naar en van het werk heb ik geen behoefte hieraan. Kop dicht, stil zitten en laat me lezen of slapen.

    En je vervelen in de trein kan niet, want je hebt tegenwoordig overal gratis wifi.

    (Meer serious: praten in de stiltecoupee mag gewoon en die conducteur moest niet zeiken.)

    • Irene ,

      Kon ‘t niet meer met je eens zijn. Laatst nam ik tot 2x toe een trein en mocht staan, omdat er weer eens wagon niet aanhing. De zuinigheid is zo misplaatst inderdaad als je dan constateert dat de 1ste klas leeg is!

      • Daan ,

        ha, ik daar een stripje over gemaakt http://comic.kurai.nl/?p=173

        Niet dat ik erg gesteld ben op stilte, ik luister graag, het liefst ongemerkt, naar gesprekken van anderen. Maar praten in de trein en alles en iedereen oorverdovend deel maken van je gesprek is weer een stap te ver. En in de spits is het inderdaad meer dan onzin. Maak er een zondag dingetje van, alleen stil zijn in het weekend. Of deel net als de plaszak voor degeen die toch zonodig stilte willen oordopjes uit. Als men die zelf al niet bij hebben. Of nog mooier, om boeken te promoten, voorzie een coupe met de mogelijkheid om een luisterboek te luisteren. Zet een boekenkastje in het portaal en maak er een mobiele buurtbieb van, ideeën genoeg 🙂

        @Martin: die wifi trekt het vaak niet, maar heb altijd mijn schetsboek bij me.

        • Krijn ,

          Ach, pratende mensen storen bijna alleen maar in de stilte-coupé. Dat komt waarschijnlijk omdat ik regels overtreden irritant vind. In een ‘normale’ coupé hoor ik pratende mensen over het algemeen nauwelijks of ik luister mee. Soort voyeurisme. Tenzij het iemand is die te luid in zijn (haar meestal) telefoon hijgt. Dan ga ik overigens heel goed naar die mensen kijken, duidelijk meeluisteren en als meer mensen dat voorbeeld volgen, wordt het wel eens grappig.

          Het laat zien dat ‘regels van beschaafdheid’ niet functioneren in de trein. Het zou al niet normaal moeten zijn dat mensen schreeuwen, luid bellen, keihard koptelefoons aan hebben staan op hun hoofd, etc. etc. Dus introduceren we maar een stilte-coupé…

          • Michael Minneboo ,

            @Krijn: Precies. De stiltecoupé is een mooi voorbeeld van de regelzucht die Nederland beheerst. Ja, mensen moeten zich in het openbaar gedragen. Tuurlijk, maar in plaats van dat de NS dat handhaaft en herrieschoppers aanspreekt op hun gedrag, bedenkt men een stiltecoupé. Nederland is bij uitstek het land van het verbod in plaats van common sense.

          • Peter de Kock ,

            De naam stiltecoupé is gewoon te alledaags. Moeten ze veranderen in ZEN-coupé . Alle banken eruit en meditatiekussentjes erin. Wierook en klankschalen muziek. Je zult er geen conducteur meer zien 🙂

            • Jooper ,

              Typisch Hollandsche betutteling. Overigens kan ik me behoorlijk storen aan zo’n stel kakelende kippen ‘s ochtends voor 7 uur in de trein, maar ik weet dat dat aan mij ligt. Ben gewoon niet zo sociaal voor m’n eerste kop koffie. Maar daarom heb ik dus oordopjes en een fijn muziekje bij me; om (voor mij) irritante personen te kunnen negeren.

              Over het aantal zitplaatsen heb je volkomen gelijk, je gaat zitten waar plek is en dat kan de stilte-coupé zijn. Het feit dat één of andere PR-man een sticker op het raam plakt wil nog niet zeggen dat je dan een spreekverbod hebt.

              • Michael Minneboo ,

                Eens. Het is echter opvallend hoe fel er op facebook op dit onderwerp gereageerd wordt, vooral door mensen die de stiltecoupé koesteren. Nou ja, het zijn er eigenlijk maar twee die vette voorstanders zijn, maar die blijven dan ook maar doorzagen over ‘regels zijn regels’ en ‘ik moet in de trein gewoon rustig kunnen lezen’ bla bla.
                Zelf ben ik ook geen fan van kakelende kippen in de trein, maar we leven nu eenmaal in een drukke maatschappij waar ieder een plekje heeft. Je zit nu eenmaal in openbaar vervoer. We kunnen ons overal wel aan gaan storen, maar dat maakt het er allemaal niet beter op. Leven en laten leven, denk ik dan.

              • Caroline van der Lee ,

                Volgens mij is praten in een stilte-coupé geen probleem, maar gaat het meer om piepjes en belletjes te weren. Je bent overigens zelf ook heel erg fel over wel mogen praten in een stilte-coupé. Ik kan niet zo goed tegen de opmerking dat iets niet van deze tijd zou zijn. Wie bepaalt dat eigenlijk?

                • Peter de Kock ,

                  Voordat iedereen denkt dat we daar asociaal aan het doen waren: we fluisterden.

                  • Edd ,

                    ” Een ander bezwaar tegen de stiltecoupé is dat je vaak niet ergens anders kunt gaan zitten” Gast….minimaal 85% de trein is normaal… kun je lekker kletsen. De stilte coupe is er om idioten die er menen te moeten praten in bescherming te nemen tegen psychpaten zoals ik. Wees blij dat ik niet in die coupe zat want ik ben er nog steeds voor in behandeling voor.Het stripje lijkt dan ook door mij is geïnspireerd.:D

                    • Margreet ,

                      Ha Michael, de stiltecoupé zou een zegen kunne zijn voor iedereen die nog een boek wil lezen of werk te doen heeft onderweg. Ik ben wekelijks vele uren per trein onderweg naar de universiteit. Ik zou het verspilde tijd vinden om al die tijd te moeten kletsen. Heerlijk in de wifi-vrije zône van de Ijssellijn ongestoord door allerlei gebabbal een artikel of studieboek doornemend. Soms kies ik zelfs de trein in plaats van de bus om nog wat te kunnen werken. In Oost-Nederland is mijn ervaring met stiltecoupé’s beter dan elders. Klaarblijkelijk willen mensen die mondig en assertief zijn dat juist in de stiltecoupé aan anderen laten merken. In de omgeving van Amsterdam heb ik weleens een grote mond gekregen terwijl ik iemand erop wees dat hij in de stiltecoupé zat.

                      • Monique ,

                        Ik zit het liefst in een stilte-coupé juist voor de stilte, lezen is ook een stuk prettiger als het stil is. Het is júist iets van deze tijd om je even terug te kunnen trekken tijdens het reizen.. En is het dan werkelijk zo veel moeite om – als je gezellig wil (bij)praten- een wagon verder te gaan zitten? Iedereen blij. En als er niet genoeg zitplaatsen zijn dan moeten er óf meer wagons komen of je wacht even met praten als je dan toch persé in een stiltecoupe plaatsneemt. Wel zo aardig voor de mensen die die rust echt nodig hebben als onderbreking van de dagelijkse hectiek.

                        • silvester ,

                          Verleden keer waren er twee meisjes die iets fluisterde naar elkaar en ze moesten er zachtjes om lachen het stoorde niemand behalve een vrouw die het heft in handen nam en wees op het feit stilte-coupe en stil is stil! riep ze en mompelde nog een tijd door terwijl ze met haar krant heftig begon te bladeren . Als iemand uren onderweg is en voor zijn studie alles nog wil doornemen in de stilte-coupe, dat snap ik. Maar sommige kunnen ook echt wel doorslaan. Vandaag werd in een niet stilte-coupe op boze toon aan kinderen gevraagd of ze hun mond wilde houden terwijl ze gewoon met elkaar aan het praten waren. Een mevrouw van in de zeventig zei dat ze niet kon genieten van haar reis op deze manier en ze wilde rustig uit het raam kijken.Er zijn zoveel verschillende soorten treinreizigers.Van herrie en telefoongesprekken van anderen hou ik ook niet, maar iemand die om iets lacht of kinderen die niets mogen zeggen tegen elkaar? Elke situatie en elke reiziger is anders, was de trein maar wat langer. En hield iedereen gewoon maar een beetje rekening met elkaar.

                          • Marie ,

                            Weg met de stiltecoupé!