Zijn er echt mensen die zich door dit soort marketing bullshit laten verleiden? “Alway be yourself. Life is too short to be anyone else?” Ja, duh. Lekker uniek zijn door kleding te kopen van een winkelKETEN. Winkels die overal ter wereld HETZELFDE verkopen.

Zucht.

Share

Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

  • Coen de Moor ,

    Zijn er echt mensen die zich hierdoor laten verleiden? Natuurlijk zijn die er! Deze paradox is de basis van de moderne consumptiemaatschappij, en we doen er allemaal aan mee.
    Meer dan een halve eeuw geleden zijn we allemaal spijkerbroeken gaan dragen en naar rock and roll muziek gaan luisteren, omdat we ons niet langer wilde conformeren aan de gevestigde orde. Dat spijkerbroeken en rock & roll binnen enkele jaren uitgroeiden tot de nieuwe gevestigde orde maakte ons niet uit. Sindsdien pretendeert de nieuwe gevestigede orde tegen de gevestigde orde te zijn zodat we ons allemaal kunnen conformeren en tegelijkertijd kunnen zeggen dat we zo individualistisch zijn. En iedereen doet er aan mee.
    Ook de tegenculturen. Punkers en Alto's die er met zijn allen precies hetzelfde uitzien omdat ze anders willen zijn. Apple gebruikers die zich de wet voor laten schrijven door Steve Jobs omdat ze zich de wet niet voor willen laten schrijven door Bill Gates.
    We zijn allemaal rebellen omdat dat nu eenmaal zo hoort, en we laten onze rebellie regiseren door de gevestigde orde. Ik ook.

    • Michael Minneboo ,

      @Coen: Je hebt een punt natuurlijk, er wordt door marketingmensen goed gebruik gemaakt van het kuddegedrag van de mensen.

      Toch stuit dit soort slogans mij tegen de borst en laat ik me er niet door leiden. Goed, ik koop ook wel eens wat bij de WE, maar dat heeft niets met de slogan te maken. Sterker nog: als ik daar een trui koop besef ik me terdege dat ik net als honderden anderen in Amsterdam in een uniform loop.

      • Jeroen Mirck ,

        @Coen: "Think different." Daarom hebben we allemaal een iPhone. 🙂