Categorieën
Bloggen

Levert al dat bloggen en twitteren ook opdrachten op?

Illustratie: Emma Ringelberg

Recent interviewde ik componist/blogger Marco Raaphorst over bloggen. Tijdens het interview vertelde Marco ook iets over jezelf promoten op het web. Die quote is uiteindelijk niet in de video terechtgekomen, maar ik vond hem wel interessant:

Ik merk zelf dat ik als zelfstandig ondernemer veel gebruikmaak van sociale media. Ik twitter, faceboek en blog me suf. Natuurlijk omdat ik het leuk vind, maar ook om mijn werk te promoten. Bloggen  is een alternatieve manier van reclamemaken voor je bedrijf: je laat zien wat je doet en kunt. Je betrekt mensen bij je werk.

Via je blogposts en twitter kun je jezelf als specialist profileren.

Daarbij geniet ik erg van de interactie die ontstaat bij de stukken die ik publiceer. Het verrijkt de stukken en brengt me vaak op nieuwe ideeën.

Toch is het ook wel schieten met hagel. Je kunt je stukken tweeten en aankondigen op verschillende plekken, maar levert dit ook opdrachtgevers op? Naamsbekendheid? Jazeker! Meer bezoekers? Ja, die ook. Dat zijn zeker positieve effecten te noemen die het bloggen leuk maken.

Ik ben benieuwd naar jullie positieve en negatieve ervaringen, bloggende ondernemers. Heeft je blog en facebook al tot concrete opdrachten geleid? En je stroom aan tweets, hebben die nog wat opgeleverd op dit vlak?

Door Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

23 reacties op “Levert al dat bloggen en twitteren ook opdrachten op?”

facebook niet, dat heb ik volledig afgesloten en zelfs binnen mijn facebook aparte groepen gemaakt, waardoor niet iedereen alles kan zien (ik zet veel persoonlijke dingen / foto’s op facebook en ik had daar wat slechte ervaringen mee, vandaar het ‘hek’ eromheen). Twitter, mijn blog en Linkedin hebben mij regelmatig werk opgeleverd! het zijn kleine klusjes tot nu toe, veel dingen voor mensen die ook zzp’er zijn en via twitter een andere zzp’er zoeken om ze te helpen met teksten. En een paar keer uitnodigingen om ergens te komen ‘praten’ maar die dingen hebben nog niets opgeleverd tot nu toe.

Interessant, Elsbeth. Leuk om te horen dat door social media leuke dingen je komt op zijn gekomen. Zelf heb ik laatst ook mijn Facebook alleen toegankelijk gemaakt voor alleen vrienden en niet meer ‘vrienden van vrienden’. Voordat je het weet reageren Jan en alleman, mensen die je niet kent. En waarom moet ik daar een boodschap aan hebben?

“af en toe de dominee” bedoel ik

te snel op knoppies drukken, ook zoiets.

enorm vaak te snel op knoppies drukken, da’s goed. enorm niet te lang over nadenken en gewoon rammen met die handel. geef het volk wat te vreten. de meeste mensen zijn zo achterlijk, die kunnen hooguit de tv aanzetten, zichzelf lamzuipen en de de tv weer uitdoen. dat laatste gaat nog weleens mis.

ik leef, om aan te tonen dat het ook anders kan. en daarvoor krijg ik dan na dit leven het hiernamaals cadeau. is mij namelijk als kind al beloofd.

Maar wat heeft al dat knopjes beroeren je concreet opgeleverd wat betreft opdrachten? Heb je daar een paar mooie voorbeelden van? Ik bedoel: dat van dat hiernamaals moet je nog maar zien of ze zich aan de deal houden 🙂

alles. ik adverteer nooit en bel nooit iemand op om te vragen naar werk. via de mail weleens gedaan, maar de laatste keer … lang geleden, zou niet meer weten wat dat was.

heb ALLES aan internet te danken.

ik had vroeger in 2001 een site over muzieksoftware van Propellerhead, Zweden. ik was fan van die software en schreef erover. gaf alle geluiden die ik maakte gratis weg. toen ik in 2003 voor mijzelf ging beginnen kreeg ik van hun een goeie klus om dat betaald voor hun te doen.

vandaar uit ben ik overal ingerold. ging ik bloggen, gingen mensen me betalen om dat voor een groep te gaan doen. wist ik veel, maar men vroeg mij.

via internet kun je alles bereiken. denk dat Dijkshoorn het mooiste voorbeeld is. goed schrijven en overal gaan zitten waar je publiek ook zit. zo krijg je opdrachten omdat het opvalt.

mijn motto: geef de hele teringzooi gratis weg, laat zien wat je kunt en laat je duurbetaald inhuren voor iemand die ook zoiets wil. dat doe ik al jaren. ik heb een simpel huurhuis, geen geldzorgen en mijn leuke vriendinnetje ook online ontmoet.

probleem is wel: je moet echt de zooi afsluiten, anders gaat het maar door dat geinternet 🙂

Persoonlijk vind ik mensen die enkel hun eigen blogposts en werken twitteren en facebooken en niets meer dan dat heel erg vervelend. Die dump ik ook snel als online vriend (hoe interessant ze in het echte leven ook zijn). Dus als iedereen toch tippies weggeeft: Gebruik de sociale sites niet ENKEL om je eigen werk aan de man te brengen. Dat is spam.

Voorts ben ik wel een believer in Marco’s theorie. Gratis shit weggeven levert inderdaad klussen op. Mond op mond reclame, connecties, kruiwagens ook. Anders red je het niet. Opdrachtgevers kiezen altijd voor iemand die ze kennen (of wordt aangeraden) dan een total stranger (wederom: hoe interessant die ook zijn in het echte leven)..

Goede tips, Menno. Als je inderdaad alleen op Faceboek je shit promoot, geeft dat weinig interactie. Je bent dan eigenlijk alleen spreekwoordelijk flyers aan het uitdelen. Er moet wel sprake zijn van een dialoog.

Heb jij trouwens mooie voorbeelden van hoe gratis werk weggeven je een leuke opdracht opleverde?

Online vindbaarheid en zichtbaarheid is onbetaalbaar. Het is niet in alle gevallen direct aan te tonen maar ik ben er van overtuigd dat ik de meeste opdrachten dank aan online activiteiten. De opmerking van Marco, dat je gratis kunstjes soms betaald mag herhalen heb ik ook een paar keer bij de hand gehad. Ik geloof er wel in: je ding doen met plezier en doorzettingsvermogen, dan volgt de rest ook vaak wel…

dat vind ik heel iets anders. ik ga nooit ergens gratis een praatje houden. maar content op mijn blog delen heeft voordelen. door dat gratis aan te bieden zien en horen meer mensen het.

ik heb jaren de discussies meegemaakt ook van journalisten en videomakers, maar je kunt zelf zien dat de topmakers op vimeo ook echt werk hebben. dat is mega expositie.

vroeger kon je geld verdienen met uitzendrechten op tv. ik denk dat dit allang een gepasseerd station is. video’s op vimeo of youtube worden meer bekeken dan op tv.

@Michael: Marcel heeft een goed punt. Je moet natuurlijk wel ergens een scheidslijn trekken. In zijn geval zou ik dat ook doen bij activiteiten buitenshuis. Voor mij persoonlijk geldt echter dat ik die activiteiten eigenlijk helemaal niet ambieer, ik zet het liefst in op digitaal en hoewel de scheidslijn soms vaag is, heb ik het gevoel dat hobby en werk steeds meer samenvallen en elkaar aanvullen. Aan sites als Middelburg Dronk en Bibliotheek 2.0 verdien ik helemaal niets, aan mijn blog ook niet, maar ze zijn regelmatig ter sprake geweest bij andere klussen. Als voorbeeld, of als bron van expertise ofzo. Bovendien leveren ze op de langere termijn misschien wel iets op, dat weet je maar nooit. Als je maar een paar vast inkomstenbronnen hebt kun je prima experimenteren op dat terrein. Het heeft namelijk ook tijd nodig…

Twitter is leuk, leerzaam en vluchtig 😉 Zou je twitter willen gebruiken om jezelf (of je product) te promoten, dan moet je m.i. oppassen met hoe en wat je twittert. Iets/iemand blijft hangen door herhaling, maar herhaling is ook irritant. Vooral als de herhaling tot doel heeft jezelf in de spotlight te zetten om klanten/opdrachten te werven.

Ik zie het veel bij ‘coaches’ die de aanbevelingen van hun klanten retweeten (“RT @…. Heb vandaag met @coachhuppeldepup gesproken en ze weet direct de kern te raken.”) in combinatie met ‘mooie spreuken om de dag mee te beginnen’, zweverige wijsheden als “De kracht van succes is geloven in de kracht van jouw wens”. Ik zeg: direct ontvolgen….

Grappig, zie deze post nu pas, omdat mijn blog er in genoemd werd.

Om jouw vraag te beantwoorden, Michael, twitter en mijn blogs leveren mij tientallen opdrachten per jaar op en vele duizenden euro’s omzet. Aantoonbaar. Lezingen, boekverkoop, schrijfopdrachten. En daarnaast natuurlijk veel lol, nieuwe contacten, kennis en af en toe een schouder om op uit te huilen :).

@Marcel: Ach, het blijft een interessante vraag, dus reageren mag nog steeds. Het mooie aan bloggen vind ik ook dat een blogpost niet zo snel hoeft te verouderen als de waan van de dag 🙂

Goed om te horen dat het bloggen een positief effect op je werk heeft. Ik vraag me nog af: ben je gaan bloggen nadat je werd uitgegegeven of andersom?

Bloggen bestaat wel al langer dan tien jaar, maar aangezien je eerst bent gepubliceerd en daarna bent gaan bloggen, begon je dus al te bloggen als ‘bekend auteur.’ Dat moet je blog wel goed hebben gedaan denk ik. Het feit dat je opdrachten krijgt zullen dus niet alleen aan je blog te danken zijn, dunkt mij.

Tegenwoordig zie je het ook vaak andersom: bloggers die boeken gaan schrijven.

[…] Je blog als middel om je reputatie mee op te bouwen; je blog als winkeltje; personal branding, dat soort dingen. Het is goed om je bewust te zijn van wat je uitdraagt op het web, maar wie zich als merk gedraagt, verliest zijn menselijkheid. Je bent immers de hele tijd druk bezig met hoe je op anderen overkomt en de zorg een positief beeld van jezelf neer te zetten. Voordat je het weet kom je steeds verder van je kern af te staan. En dan komt je blog ook automatisch steeds verder van jezelf af te staan. Je bent aan het bloggen, niet een doorlopende advertorial over jezelf aan het schrijven. […]

Reacties zijn gesloten.