Categorieën
Media

Is het echt zo simpel?


Twee foto’s van Liv Tyler verfraaien het straatbeeld bij mij in de buurt. Wat een bofkonten zijn we weer.

Het is helaas een reclame voor het spijkerbroekenmerk G-Star. Ik zeg helaas, want ik had Liv liever zien schitteren op een filmposter of voor mij part op de cover van de nieuwe cd van papa Aerosmith. Maar niet als goedkoop model voor een spijkerbroekenmerk.

Hoewel, goedkoop mogen we Liv niet noemen. Daar hangt vast een duur prijskaartje aan. En terecht. Als je je als BH (Bekend Hoofd) verbindt aan een merk dan maar voor veel geld. Waarom zou je je anders laten hijsen in de spijkerbroeken van G-Star?

Misschien om Anton Corbijn te ontmoeten, want die maakte deze foto’s. Deze, en dat mag best gezegd worden, typische Anton Corbijn-foto’s. Zwart-wit, grove korrel, zoals we van Corbijn gewend zijn. Want als je dan toch Anton Corbijn inhuurt om je campagne te fotograferen, dan moet het natuurlijk wel duidelijk zijn dat Anton Corbijn de foto’s gemaakt heeft. Anders kun je net zo goed je neefje die stage loopt foto’s laten maken. En daar doen we het niet voor. Het gaat immers om het verbinden van Bekende Namen met je Merk, want dan scoor je.

Jammer alleen dat er een merknaam door Liv heen geprint staat. Maar dat hoort zo bij reclame. Het gaat immers om wat Liv aan heeft. Dat een mooie, intelligente vrouw die ook nog eens aardig kan acteren in G-Star rondloopt. Ook al droeg ze die spijkerbroek alleen die middag toen de fotosessie plaatsvond.

Toch vraag ik me af: gaan vrouwen hier nu meer G-Star van kopen, enkel en alleen omdat een slimme kop als Liv Tyler zo’n broekje staat te showen? Is het echt zo dat vrouwen graag als Liv Tyler willen zijn omdat ze een bepaald beeld van haar hebben dat ze zelf verzonnen hebben, geïnspireerd door een gezonde dosis jaloezie en wat de glossy’s hen voorschotelen?
Dat ze zich een beetje meer Liv voelen met zo’n stukje door kinderhanden gefabriceerd stofje spijkerimago?

Nee, ik hang hier niet de seksist uit. Een mooie vent die een product aanprijst zou net zo stimulerend moeten werken voor het mannelijk geslacht. Toch ben ik geen Nespresso gaan drinken sinds mijn held George Clooney dit opwekkende drankje met een flinke scheut zelfspot serveert. Suiker en melk, meneer? Nee, George die flinke knipoog naar je imago is mij voldoende bij de koffie, dank je. Moet toch een beetje om de lijn denken, hè? Het gaat immers om beeldvorming.

Helaas schijnt het echt zo te werken. Ik sprak laatst een marketing-communicatie manager van een uitgeverij tijdens de boekpresentatie van Nico Dijkshoorn over het feit dat mannelijke auteurs over het algemeen semi-intellectueel op hun boeken worden afgebeeld, terwijl vrouwen toch vooral glamorous moeten zijn. Zij vertelde dat Saskia Noort mooi gefotografeerd achterop het omslag van haar boeken de verkoop zeker doet toenemen. Waarom? Omdat vrouwen, die toch het meeste boeken kopen, net zo mooi willen zijn als Saksia Noort. Of zichzelf mooier gaan vinden met Noort op het omslag, omdat ze zich met haar willen identificeren.

Een mooie vrouw of man op de cover. Het heeft geen reet met de inhoud van het boek of de broek te maken. Maar het werkt wel zo, schijnt.

Jammer vind ik dat.

Door Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

21 reacties op “Is het echt zo simpel?”

Vraag me dit toch ook wel regelmatig af. Dat Michael Jordan z’n naam aan basketballschoenen verbindt en dat die dan goed verkopen snap ik. Als een goede gitarist z’n naam op een Fender laat drukken begrijp ik dat ook. Dit soort uitingen lijken echter toch op volstrekte willekeur. Waarom zij? Waarom een spijkerbroek? Hoe komt een marketeer erbij dat Liv Tyler extra spijkerbroeken verkoopt? Geen flauw idee. De George Clooney-koffie is overigens wel erg lekker 🙂

True, maar dat was de koffie ook geweest als George hem niet had aangeprezen, toch? Verder goede vragen, waarom Liv? Hebben ze eerst een onderzoek gedaan om te kijken hoe goed ze in de markt ligt?

Tijd voor een reactie van een vrouw. Ik heb deze reclame ook al een paar keer zien hangen. Eerst dacht ik ‘wat een mooie foto – hee, Anton Corbijn’ en de tweede keer dat ik de reclame zag, dacht ik: wat een mooite foto – oh ja, G-star’. Het werkt dus écht, ik kan het niet helpen. Ik vind Liv Tyler stoer. Ik vind de foto stoer, ik vind de broek stoer. Maar ik vind ‘m ook duur, dus kopen ga ik ‘m voorlopig nog niet 😉

Hey Suus,
Bedankt voor je reactie en leuk dat je langskomt op mijn blogje. 🙂 Ben benieuwd of andere dames net zo reageren op de reclame als dat jij doet. Interessant…

wat in elk geval is bereikt. is bovenstaand stuk
Als er enkel bv de naam had gestaan, lijkt de kans dat je dat tot onderwerp gekozen zou hebben een stuk kleiner 🙂

True. Maar ik zie mijn stukje vol verontwaardiging toch niet als reclame. Zonder iemand op de foto had ik er niet over hoeven schrijven inderdaad. Dat het om Liv gaat is dan ook een bonus 🙂

Heb jij je wel eens laten leiden doordat een Bekend Hoofd iets aanprees?

Ik ben bang dat het zo werkt, Michael. Als een Bekende Kop er wat van zegt, heeft het invloed. Denk alleen maar aan de omgekeerde theorie, toen Youp Buckler afzeikte. Weg Buckler (in Nederland, althans).

en nog een reactie van een vrouw… Ja dat werkt zo. helaas. daar is ongetwijfeld onwijs veel onderzoek naar gedaan, vandaar dat celebs zo veel worden ingezet voor reclames. De marketingmensen bij zo’n bedrijf schrijven waarsch een paar steekwoorden op als stoer, sexy, vrouwelijk, jonge uitstraling. en dan kijken ze wie daar het beste bij past. En ja, natuurlijk moet Saskia Noort een beetje mooi op die achterflap staan. Zodat vrouwen denken: hee, die wil ik als mijn beste vriendin, en zodat mannen denken: zo, die is leuk.
bij mij werkt het ook een beetje omgekeerd. als ik die irritante inge de bruin in een lingeriemerk zie op die borden, dan krijg ik bij dat merk (sapph is het geloof ik) toch beetje naar gevoel omdat ik haar gewoon irritant en ordinair vind.

Toch werkt het bij mij niet zo, beken ik bij deze. Als vrienden me iets aanraden is dat een andere zaak, dan luister ik wel. Maar of Liv, George of wie dan ook iets aanprijst, heb ik niet meteen de neiging om dan het product te kopen. Eerder het tegenovergestelde eigenlijk. Wat jij dus hebt met mensen die je irritant of ordinair vindt.

Ik wil nog wel even kwijt dat sinds de onderbroekencampagne van Jantje Smit mannen massaal zijn afgestapt van het dragen van ondergoed. Het gevaar van anti-reclame…

Overigens was dat inderdaad ook een verschrikkelijke campagne. Niet alleen zag het er niet uit, je zult maar op het punt staan de daad te verrichten en je meisje droogt direct op als ze ziet dat je een JanTJE Smit onderbroek aan hebt. Nou ja, als je zo dom bent om ondergoed van JanTJE Smit aan te trekken, verdien je ook niet beter.

Trouwens, ik ben een keer overgestapt op Scarlet, omdat Beau Vanervendorens dat ook deed. Maar ik ben ontzettend op Beau afgeknapt toen ik merkte wat een onzettende rukprovider dat was!!

Kende het al inderdaad, maar toch fijn dat het afgrijzelijke beeld van het lid van JanTJE (met nadruk op TJE als het om zijn lid gaat) toch nog een leuk liedje heeft opgeleverd. 🙂

Overigens heeft Jooper indertijd zijn ongenoegen over die campagne mooi en scherp neergepend: http://www.jooper.nl/?p=864

i know, ik had em een tijdje terug op fb gezet dacht ik…

maar even over deze campagne; het duurde bij mij erg lang om liv te herkennen in deze foto’s, ze ziet er zo gewoontjes uit, terwijl ze toch juist een behoorlijk opvallend en heeeel erg mooi gezicht heeft… misschien is het grove korrel of toch echt matige foto’s?
De connectie met het merk… ik snap hem ook niet, maar misschien heeft g-star buiten nl niet zo’n sjonnie & anita imago?

Daar zeg je iets interessants: dat je vindt dat ze er zo gewoontjes uit ziet. Zouden we bij G-Star willen beweren dat Sterren er gewoontjes uitzien als ze hun spijkerbroeken dragen? Dat ze net zoals jij en ik zouden zijn? kweet het niet. Ik weet wel dat die foto’s me steeds meer beginnen te irriteren. Het zou toch spijtig zijn als ik straks naar Liv in een film kijk en ik moet de hele tijd aan die stomme spijkerbroeken denken. Hoe dan ook, voor mij is het antireclame.

Reacties zijn gesloten.