Categorieën
Bloggen Media

Blognomics 07: Web 2.0

Weblogs zijn nog steeds hot: dagelijks komen er wereldwijd zo’n 120.000 nieuwe blogs bij. 10 mei vond de derde editie van Blognomics plaats in de RAI Amsterdam. Thema web 2.0. Enkele enthousiaste presentaties, maar een wat lauwe zaal vol bloggers.
Peter Olsthoorn vertelde met veel zelfrelativering wat hij nu verstond onder een goede weblog. Olsthoorn houdt niet van blogs die last hebben van gebrek aan zelfkritiek, die voorspelbaar zijn en te veel aan navelstaarderij doen. Ook mogen schrijvers wel eens selectiever publiceren. Wat maakt dan een goed weblog? Originaliteit staat bovenaan. Dit hangt samen met een individuele toonzetting. De blogger moet een kwaliteitsmaatstaf hanteren en moet naar buiten zijn gericht.Copyright, en wat dan nog?
Vreemde eend in de bijt was advocaat Jetse Sprey die een lezing hield over het probleem van de schending van auteursrecht op het internet. Wat mag je overnemen, waar moet je toestemming voor vragen? Hij concludeerde dat de enige manier om ervoor te zorgen dat je auteursrecht veilig wordt gesteld, is een advocaat in de arm te nemen. (Had je een ander antwoord verwacht?) Hoewel dergelijke kwesties interessant zijn, en voor een webredacteur altijd goed om nog eens te horen welke berichten er wel en welke moeilijker over te nemen zijn, verzuchtte de zaal toch dat Sprey zijn lezing niet meer had toegespitst op creative commons en open source-software.Bloggende politici
Een weblog biedt politici een snelle manier om contact te krijgen met de kiezers – democratie in de praktijk. Of dit potentieel ook echt wordt benut bleek niet heel duidelijk uit de discussie met het panel van drie bloggende politici: Arie Slob (fractievoorzitter van de ChristenUnie), Jules Kortenhorst (Tweede Kamerlid CDA) en Martijn van Dam (Tweede Kamerlid PvdA). Van deze drie heren is Slob met een post per week de meest actieve weblogger. Van Dam verklaarde niet genoeg tijd te hebben om actiever te zijn op het web, al zou hij wel graag willen: ‘Als ik online zou doen wat ik wil doen, zou het een fulltime baan zijn.’ Maar helaas zijn er te veel beleidsstukken die gelezen moeten worden en wordt van politici ook verwacht dat ze in het land hun gezicht laten zien. Hierdoor is meer tijd voor internet niet mogelijk. Niet opzienbarend bleek de onthulling dat Jan Peter Balkenende niet zelf zijn eigen weblog schrijft. ‘De minister-president schrijft immers ook niet zelf zijn speech,’ verklaarde Kortenhorst. Overigens schrijven de drie leden van het panel wel hun eigen weblogs. Het mag duidelijk zijn dat ze daarin niet alles kunnen zeggen wat ze zouden willen. ‘Alles wat je op zo’n weblog schrijft wordt op een gouden schaaltje gewogen,’ zegt Van Dam. Hij blijft dan ook op zijn blog binnen de grenzen die zijn woordvoerder heeft gesteld. Van Dam kaartte een ander nadeel aan van het handelen van de pers in het algemeen, maar van internet in het bijzonder. ‘Wanneer je een fout citaat probeert te rectificeren word je beschuldigd van draaikonterij. Wat je ook doet: de schade is altijd voor jezelf.’Arie Slob doet wel eens een persoonlijke ontboezeming in zijn weblog: toen het konijn van zijn dochter tijdens de kabinetsformatie overleed meldde hij dit in zijn blog. Tot zijn grote verbazing werd dit ‘harde’ nieuwsfeit overgenomen door de reguliere pers. Bedrijfspresentaties
Tussen de panels door werden er korte bedrijfspresentaties gehouden van Xolo.tv, Bliin en OMD. Michael Nederlof van Skoeps.nl legde uit hoe zijn site een mooi voorbeeld is van de gewone burger die een reporter wordt. Mensen kunnen hun eigen nieuws aanleveren en wanneer dit na plaatsing op Skoeps.nl doorverkocht wordt aan derden, krijgt de burgerjournalist hier een deel van de opbrengst voor: ‘Nu is verdelen we alles nog 50/50, maar als de gebruiker wil dat het 75/25 wordt, dan doen we dat!’. Nederlof hield een enthousiast verhaal over de nieuwe journalistiek, waarbij ooggetuigen dankzij mobiel of digitale camera zelf verslag doen. Een mooi voorbeeld van het begrip web 2.0. RSS-feed, baby
Het laatste panel met daarin bloggers die een positie hebben verworven in de mainstream media (Dominique Weesie van Geenstijl.nl; Frank Janssen van Frankwatching.com; Frank Meeuwsen van Frank-ly.nl; Eduard de Wilde van BrickMeetsByte.com en Marco Derksen van Marketingfacts.nl) verzorgde niet voor het vuurwerk dat je aan het einde van de middag mocht verwachten. Deze vijf bloggers behoren tot het establishment en stijgen hoog boven de gemiddelde blogger uit. Toch zijn, zoals Paul Moolenaar tijdens zijn keynote speech al aangaf, het vooral specialistische blogs die geld opleveren. Het merendeel zal geen geld verdienen aan zijn blog. Het bijhouden van een geldgenererend blog vereist een hoop tijd en is een dagtaak.
Toen er terecht vanuit de zaal de vraag werd gesteld hoe men denkt te blijven verdienen aan advertenties op de sites als iedereen rss-feeds gebruikt, werd daar door Dominique Weesie wat neerbuigend op gereageerd: hij gelooft dat het grote internetpubliek niet bekend is met rss-feeds: ‘Tante Annie, met haar 386 maak je niet wijs wat rss-feeds zijn.’ Dat mag dan waar zijn, de nieuwe generatie internetters zal de voor hem belangrijke berichten nog voornamelijk lezen via pagina’s als netvibes en bloglines. Rss-feeds zijn een belangrijke tool voor de toekomst waar nu al rekening mee gehouden moet worden. Voorlopig heeft Weesie echter niet te klagen, met gemiddeld 1,6 miljoen bezoekers per maand op Geenstijl.nl.Tijdens de borrel heb ik nog even gebabbeld met enkele bekenden en kennis gemaakt met nieuwe gezichten. Het is altijd interessant om bloggers eens in the flesh te spreken en te weten wie er nu precies achter de site zit die je geregeld bezoekt. Bij de borrel kwamen de lippen van het publiek pas echt in beroering: door het volgeplande programma was er niet echt veel tijd om vragen te stellen tijdens de conferentie. We zullen dus de blogs van de aanwezigen moeten lezen om te weten te komen wat ze er allemaal van vonden.

Door Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

8 reacties op “Blognomics 07: Web 2.0”

@Wytske: Thanx. Was inderdaad leuk je weer eens te zien. We gaan met Intermediair waarschijnlijk toch iets met bloggende politici doen, dus wordt vervolgd… 🙂

Wat betreft het stukje over reclame.. Dat is toch de traditie?
Reclame op tv –> Opnemen en doorspoelen
Reclame op het internet –> rss
Ze vinden er toch wel weer wat op. En das maar goed ook. Want als gezonde hollandse jongen weiger ik te betalen voor de meeste shit. En sommige dingen waar je wel voor zou willen betalen zijn vaak weer te duur.
Als ze nou eens gewoon iets met doneren deden. En dan zo laagdrempelig mogelijk. Dan denk ik dat ze daar serieus een gat in de markt hebben. Maar ja… dan wordt niet aan de vraagprijs voldaan en dan is het makkelijker om het gewoon illegaal te noemen.
Obelix zei het al… rare jongens

@Henk: Denk je echt dat mensen vrijwillig een bedrag gaan afstaan als er een mogelijkheid is om te doneren? Ik dacht dat ‘gezonde Hollandse jongens niet willen betalen voor de meeste shit’?

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame en vooral pop-ups op het internet. Ik begrijp de noodzaak ervan wel, maar ik vond het vooral wat kortzichtig van GeenStijl dat het belang en het effect van rss-feeds schijnbaar wordt onderschat – dat is in ieder geval de indruk die ik kreeg van Weesies reactie. Al zal er in de toekomst ongetwijfeld wel weer een oplossing worden bedacht om reclameboodschappen toch weer bij de gebruikers te krijgen. Commercie kruipt waar ze niet gaan mag.

Gezonde hollandse jongens weet ik niet. Ik in ieder geval wel.
Ik ken mezelf namelijk goed genoeg. Af en toe heb ik wel eens zin om iets aan flarden te schieten, dus pak je eens een schietspelletje. Ik weet bij voorbaat al dat het me zo gaat vervelen. Om mezelf dus voor 1 of 2 avondjes bezig te houden vind ik de prijzen die ze vragen aan de hoge kant. Ik zou er echter best iets voor willen geven.

Hetzelfde doe ik nu met muziek. De laatste twee Fear Factory cd’s vond ik van twijfelachtige kwaliteit. Elke cd had wel een paar leuke nummers op zich… maar om ze geweldig te noemen. Dus heb ik er 1 gekocht en 1 illegaal (jaja, een ware bekentenis hier) gedownload. Ik heb dan in mijn ogen waar voor m’n geld gekregen. Overigens heb ik dus de voorgaande cd’s wel allemaal gekocht.

En de ‘shit’ waar ik het over had slaat op die geestdodende programma’s op tv waar je naar kijkt om je tijd te verdoen die je beter aan iets zinnigs had kunnen besteden. Feit dat ik er uberhaubt naar kijk zegt ook weer genoeg over mij… maar vooruit.

Voor wat betreft het onderschatten van opkomende technieken. Tsja. Dat doen we allemaal. Eerst is het vreemd, dan wordt het irritant, dan proberen we het te verbannen en daarna moeten we ons er bij neerleggen.
Mooie voorbeelden zijn het NL beleid op wiet, muziek op het internet (al wil dat neerleggen nog niet geheel lukken) etc…

[…] Peter Olsthoorn zet vraagtekens bij de kwaliteit van deze enorme aanwas. Hij vertelde laatst op Blognomics 07 met veel zelfrelativering wat hij nu verstond onder een goede weblog: originaliteit staat bovenaan. […]

Reacties zijn gesloten.