Toevallig had ik het vrijdag met Liselotte over hoe je vrienden op Facebook worden ingezet als marketeer. Voordat je het weet staat op je pagina aangegeven dat een van je vrienden een bepaald bedrijf leuk vindt.

Niet veel later kreeg ik een mailtje van Liselotte met deze foto.

Volgens Facebook vind ik UPC leuk. En dat is onzin. Goed, ik heb interpret van UPC en vanwege de aanstaande verhuizing heb ik even op de site van UPC gekeken naar welke pakketten ze aanbieden. Maar ik heb ook op de sites gekeken van KPN en Tele2 en nog wat providers. Maar ik heb nergens, werkelijk nergens, aangeklikt dat ik UPC leuk vind. Ik vind UPC helemaal niet leuk. Ik vind UPC ook niet heel verkeerd, maar niet ha!ha! leuk, of aardig, of sympathiek. Die boodschap die Liselotte op haar Facebook-pagina kreeg is dus puur gelul.

Dat je het even weet.

Nu schreef ik laatst al over hoe de vind-ik-leuk-cultuur me begint tegen te staan, maar als die ‘likes’ van je vrienden ook daadwerkelijk nog eens fake blijken te zijn, is het einde zoek natuurlijk. Want stel dat er op eens op een profiel verschijnt dat ik het CDA leuk vind. Of nog erger: de PVV! Of voetbal. Of Jantje Smit. Getverdemme…! Ik moet er niet aan denken. Dat gaat je ook nog vrienden kosten. Of vriendverzoeken opleveren van mensen waar je helemaal niet op zit te wachten.

Je bent bij deze gewaarschuwd. Je moet niet iedere leuk van een ander voor zoete koek slikken. Waarschijnlijk is het een voorgebakken cookie waar je vriend helemaal niets van afweet.

Ik ben benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben of dat er wellicht een eenmalig foutje is ingeslopen bij Facebook.

 In de rubriek Spladodder! behandel ik allerlei zaken die wat mij betreft niet door de beugel kunnen. Het logo is van Hallie Lama.

Share

Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.