Een goed blog is als een goede boekwinkel

Illustratie: Emma Ringelberg

Het is natuurlijk helemaal niet Nederlands om Thanksgiving Day te vieren. Die feestdag heeft van alles te maken met het eten van kalkoen en families die bij elkaar komen. En dankbaarheid uit te spreken voor de dingen die je hebt.

Dat laatste spreekt me dan wel weer aan. Het is goed om soms stil te staan bij de rijkdom die je bezit. Rijkdom in sociale contacten, de hoeveelheid liefde in je leven en grote stapel strips en boeken die nog voor je klaar ligt om gelezen te worden – bijvoorbeeld.

Toch heb ik wel Thanksgiving Day gevierd: The American Book Center geeft traditiegetrouw dan 10% extra korting, wat neerkomt op 20% als je ook een kortingskaart in bezit hebt. Dus toog ik vorige week donderdag naar het filiaal aan ‘t Spui in Amsterdam en kocht er een drietal trades: Death of Spider-Man, American Vampire en Daytripper. (Over die laatste fantastische aanschaf blog ik later nog.)

Dit soort evenementen zijn natuurlijk een slimme manier van klantenbinding. Evenals zo’n kortingspas. Dat doen ze goed bij The ABC. Je komt immers graag terug in een winkel als je je er welkom voelt. Als je een band voelt met de verkopers of de winkel. Nu ken ik een paar medewerkers van de winkel en dat maakt de band met de zaak groter.

Wat ook helpt als het om klantenbinding gaat, is dat er kundige mensen achter de balie staan. Niet dat ik nu een reclamepost voor de ABC wil pennen, maar Jitse van de stripafdeling weet waar hij het over heeft. In de zeldzame momenten dat ik om leesvoer gelegen zit, weet hij altijd iets goeds uit de kast te pakken.

Net als bloggen
In deze opzichten komt het goed runnen van een boekwinkel en het runnen van een blog wel overeen. Zorg dat de bezoekers zich verbonden met jou voelen door persoonlijk te bloggen. Je hoeft daarvoor niet het achterste van je persoonlijke tong te laten zien, maar wel vanuit je eigen perspectief te bloggen. Deel je persoonlijke visie met je lezers. Schrijf kundig over zaken, weet waar je het over hebt. En kom zo nu en dan verrassend uit de hoek. Dan bied je waardevolle inhoud in ruil voor de leestijd van je lezer. Dat is eigenlijk meer waard dan 20% korting.

Toen ik The ABC met een blij tasje strips verliet, kwam ik mijn Amerikaanse nichtje tegen die een tijdje in Nederland woont. Tussen de boekenkasten stonden we even gezellig bij te praten. Werd het dus toch nog een kleine familiere├╝nie.

Share

Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

  • Martin Wisse ,

    En als je een echt trouwe klant bent dan kreeg je ook nog een kortingskaart van 7 euro, wat er met die 20 procent korting erop neer kwam dat ik de laatste roman van Neal Stephenson zowat gratis kreeg bij mijn andere aankopen…

    • Michael Minneboo ,

      Ja, dat klopt Martin, was ik vergeten te melden. Bedankt voor de aanvulling. Ik gebruik die kortingskaart van 7 euro meestal om mijn nieuwe kortingskaart, die ook 7 euro kost, aan te schaffen. ­čÖé