Categorieën
Bloggen

De dood van een blog

Een blog is dood als:

Blogposts niet meer gelezen worden
Mensen alleen maar via google binnenkomen om afbeeldingen te scoren
Het reactieveld langdurig leeg blijft
of volgepropt is met spam

De laatste nagel aan de doodskist van het blog is
het moment waarop
de blogger zelf geen lol meer in het bloggen heeft…

Door Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

21 reacties op “De dood van een blog”

Hee, Michael, ik hoop dat dit geen teken aan de wand is, want zelf lees ik jouw blogs met veel plezier. Dus zeg dat het niet zo is!

@Esther @Elsbeth: Nee, nee, het gaat niet over dit blog. Het was een algemeen stukje. Maar bedankt voor de enthousiaste reacties, dat doet mijn blogger-hart goed! 🙂

De leverancier van de eerste nagel aan de kist is niet zelden een marketeer. Picture this: een enthousiast, gepassioneerd en eigenzinnig blogger gaat op een gegeven moment een marketing workshop bijwonen en komt tot de ontdekking (dat wil zeggen: laat zich tegen betaling wijsmaken) dat hij het met zijn blog over een andere boeg moet gaan gooien. Follow the marketing rules en je blog gaat kapot. hoe dan ook, vroeg of laat.

@Peter: Mooi gezegd. Leven volgens de Marketingregels lijkt me sowieso al dodelijk voor je ziel. In het begin volgende ik wel blogs over hoe je je site moet promoten, hoe je moet schrijven om veel hits te krijgen en dat soort zaken. Daar zit af en toe best nuttige informatie tussen, maar je moet het op een gegeven moment wel loslaten. Strategisch denken, strategisch bloggen, strategisch leven… pfff zeg ik dan.

Ik heb dat soort blogs ook een tijdje gevolgd @Michael en heb ze allemaal m’n rss reader uitgeknikkerd. Zoals ik het zie is wat die blogs aandrijft dezelfde soort energie die magazines aandrijft die ons willen doen geloven hoe we eruit moeten zien, hoe we ons moeten kleden, welke kleur veters hip zijn.

Helemaal mee eens, heren. Mijn eerste prioriteit op mijn blog is het entertainen van mijzelf. Natuurlijk wordt die prioriteit op de voet gevolgd door de hoop dat anderen er ook een klap aan vinden. Maar ik ga geen geforceerde marketingtruukjes gebruiken om “het publiek” (wat dat dan ook betekent) zogenaamd sluw mijn posts door de strot te douwen.

Dat geloof ik ook. Marketing haalt de menselijkheid uit de wereld. Het hele idee dat we maar moeten consumeren om gelukkig te zijn, iets wat je van kinds af aan al geleerd wordt… het is geen gezonde ontwikkeling. Het stemt mij somber in ieder geval.

Ik ken veel leuke blogs met maar weinig reacties. Dan is een blog echt niet dood hoor. Uiteindelijk blog je als blogger toch in de eerste plaats voor jezelf? Het zijn juist de marketeers die je wijsmaken dat je voor een zo groot mogelijk publiek moet gaan bloggen. Wel ben ik het met je eens dat een blog gaat sterven als de blogger het zelf niet meer leuk begint te vinden.

Ik ben wel benieuwd naar de blogs die je leuk vindt. Misschien zitten er een paar tussen die ik nog niet ken, dus laat maar horen. Wellicht levert dat weer een bezoeker voor ze op 🙂

Zelfde ervaringen bij mij, maar ik ga gewoon door. Heb er zelf teveel lol in!

de manier waarop mensen reageren verandert gewoon. doordat er op vele kanalen gereageerd kan worden en wat het snelst is is het beste.

Reacties zijn gesloten.