Categorieën
Media Strips

De Stripdagen in beeld

De Stripdagen van het Stripschap werden afgelopen weekend in Gorinchem gehouden. Het is interessant om te zien hoe de media de stripbeurs behandelen. De beeldvorming blijkt het clichébeeld van eenzame stripverzamelaars niet tegen te spreken.

RTV Rijnmond maakte een ‘sfeerimpressie’ van de stripdagen. Deze blik op de beursvloer bevestigt vooral het beeld dat veel mensen van een stripbeurs hebben: vrijgezelle mannen op leeftijd die een krabbel bij hun favoriete tekenaar komen scoren of door karntonnendozen bladeren op zoek naar een kleinood om de verzameling te completeren. Verder zijn er weinig vrouwen te zien en blijft de interviewer vooral hangen bij oudgedienden als Jan Kruis en Martin Lodewijk.

Een fan van Storm is erg in zijn nopjes met de pin-up van Roodhaar die Romano Molenaar voor hem heeft getekend. ‘Ik kom alleen op de beurs voor de tekeningen.’

Het beeld dat de reportage geeft is duidelijk. We zien eenzame verzamelaars en geilaards die zich verlustigen sexy stripfiguurtjes. Overigens staan er in het shot van de Roodhaar-fan ook enkele vrouwen op de achtergrond. Maar hen wordt niets gevraagd. Het erkennen van hun aanwezigheid zou het clichébeeld maar aantasten. Stel je voor.

De reportage van journalist Geert-Willem Overdijkink duurt maar liefst 8 minuten. Neem er een kopje koffie bij om de ogen open te kunnen houden.

Het kan natuurlijk nog gekker. Pownews was ook op de Stripdagen en, zoals het een actualiteiten programma betaamt, schetsen zij een genuanceerd beeld van de beurs, ontdaan van enige vooringenomenheid. Niet dus. Zoals we van GeenStijl gewend zijn tonen ze een karikatuur van de Stripdagen.

Pownews zocht de grootste dwaallichten op de beursvloer uit en plakte hun wereldvreemde uitspraken achter elkaar. Er komt ook nog een heuse stripmaker aan het woord, namelijk Jean-Marc van Tol. Die ken ik als een welbespraakt professional, maar Pownews wist het interview met hem tot een verdraaid en onsamenhangend geheel te maken.

De reportage begint op 6.34 en eindigt rond 7.30.

Get Adobe Flash PlayerAls het niet mogelijk is Flash te installeren kunt u de video bekijken via deze link.
.

(Mocht de video niet werken, check hem dan hier.)

Betere antireclame voor de Stripdagen en stripbeurzen in Nederland heb ik nog niet gezien. Al is het wel zodat clichés niet voor niets clichés zijn.

Door Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

10 reacties op “De Stripdagen in beeld”

Op deze manier heb je Man Bijt Hond helemaal niet meer nodig….

Tuurlijk komt pownews met dit item op deze manier uitgevoerd, daar scoren ze op, dus verwacht daar geen diepgaande journalistiek.
De reportage van RTV Rijnmond geeft een betere impressie. Is Michael ooit wel eens op deze beurs geweest, want het is helaas niet anders. Veelal mannen (niet alleen maar, maar veelal) op zoek naar boeken en/of tekeningen. Gelukkig heeft Michael in een shot ook een vrouw in het vizier…….deze had dan volgens Michael moeten verkondigen dat de negende kunst bloeit of dat de beurs een grote bruisende samensmelting van cultuursnuivende intellectuelen is ??.
Nee….Michael pretendeert een serieus journalist te zijn, een echte stripkenner, niet in dozen oude strips snuffelen, maar in een ander formaat gedrukte (anders komen ze niet in de serieuze boekhandel) strips, genaamd graphic novels, uitkristalliseren.
En het mooie van allemaal is……dat Michael zelf in het geschetste beeld trapt wat door hem verfoeid wordt. Is de in dozen zoekende man of de zogenaamde geilaard eigenlijk wel vrijgezel of is Michael bang voor zijn VPRO vriendjes dat ze juist hem, de stripkenner, niet serieus nemen.
Ik heb zojuist mijn kinderen naar bed gebracht, Champions league gekeken en ga nu maar naar bed, waar mijn vrouw al in ligt, misschien nog even een Storm lezen met op het eerste schutblad ……….een pinup van Roodhaar, getekend door Romano zonder dat hierom speciaal verzocht is. Wat een geilaard………..die Romano, zal wel een vrijgezel zijn.

Jaja, dat kan natuurlijk niet: een kerel met een pet die blij is met een Lucky Luke, Martin Lodewijk (wat issie oud he !) en een geilaard met een tekening van Roodhaar (he bah, ziet ik daar een tiet ?). Dat past niet in de pretentieuze wereld van Minneboo waar men op beschaafde toon spreekt over het opstarten van weer een nieuw blad voor de nederlandse stripelite dat door geen hond wordt gelezen.

Ik geloof dat er hier wat dingen verkeerd worden begrepen. Michael heeft het filmpje voor RTV Rijnmond helemaal niet gemaakt, hij presenteert slechts twee reportages van andere media die erg clichébevestigend zijn, en analyseert deze vervolgens. Zijn kritiek betreft enkel de manier waarop de Stripdagen in beeld worden gebracht, niet de Stripdagen zelf, niet de stripliefhebber die de Stripdagen bezoekt (hij was zelf overigens jarenlang frequent bezoeker) en wat hun voorkeuren zijn. aak je boos op de makers van deze reportages, niet op de journalist die ze registreert en analyseert. Hij doet niet anders dan zijn werk.

@Lecram en Comic-geek: Het gaat me er niet om dat er mensen op de stripbeurs komen die graag hun collectie willen completeren, of een tekening willen. Prima natuurlijk. Het gaat mij erom hoe de Stripdagen in de reportages gepresenteerd worden. Daar heb ik een analyse van gegeven, dat betekent niet direct dat ik het met de reportages eens ben. Boven beschreven clichebeelden die al jaren kleven aan het stripwereldje en stripbeurzen worden naar mijn idee bevestigd in deze reportages. En dat is erg jammer.

De reporters hadden natuurlijk ook andere dingen kunnen tonen. Waarom weer alleen de oudgedienden in beeld? Ik heb niets tegen Jan Kruis of Martin Lodewijk, ik lees hun werk graag, maar het zou fijn zijn als zo’n journalist ook eens verder kijkt (letterlijk)? Kruis en Lodewijk zie je bijna altijd als het om dit soort beeldvorming gaat, terwijl er zoveel andere stripmakers in Nederland (en Vlaanderen) rondlopen die aandacht verdienen.

Waarom niet een paar jongere stripmakers? Flo de Goede, Ype+ Willem, Hallie Lama? Of Maaike Hartjes, Barbara Stok – nou ja, er zijn nog genoeg stripmakers op te noemen, maar je ziet ze niet. Ook niets over de veiling van het werk van BNS-tekenaars – of een van de andere activiteiten die op de Stripdagen plaatsvinden.

En ja, ik had het interessant gevonden als ze die paar vrouwen die er rondlopen hadden gevraagd waar ze voor komen. En het maakt me dan niet uit of ze voor graphic novels komen of de nieuwe Elsje. Het gaat erom dat het niet alleen een beurs is waar mannen komen, ook al ziijn die natuurlijk in de meerderheid.

Het is natuurlijk zo dat dit soort clichebeelden deels kloppen: er komen op De Stripdagen van het stripschap veel stripliefhebbers die hun Suske en Wiske-verzameling compleet willen maken of een tekening willen laten maken. Dat is prima.
Maar er komt ook ander publiek. Maar zolang aan de mensen niet getoond wordt dat zo’n beurs ook nog andere dingen bevat, komen er nooit andersgeinteresserden naar de beurs en dat is jammer. Op die manier kan een beurs ook niet groeien.

Oh en mij het predicaat pretenieus opplakken, daar lig ik niet wakker van. Dat geeft voor mij alleen maar alleen maar aan dat jullie niet bekend zijn met de artikelen die ik schrijf.

Ik begrijp je punt wel en dat klopt inderdaad met de reportage van Pownews, maar laten we nu even eerlijk zijn, de reportage van RTV Rijnmond geeft eigenlijk goed aan hoe het op deze stripdagen was. “Een oude Lodewijk en Kruis”, wie hadden ze dan moeten filmen, een trillende Mazel of …….jij noemt een aantal namen, maar waar waren die dan??, niet op deze stripdagen (en anders hebben ze zich prima verborgen) en eerlijk gezegd geloof ik niet dat er ook maar iemand de reis naar Gorinchem inzet voor Ype&Willem of Hallie Lama (met alle respect). Er waren op dat moment geen andere betere auteurs. Lodewijk en Kruis zijn twee van onze bekendere stripmakers, prima toch, daarna nog een stuk Romano (nieuwe generatie), ook prima toch?
Verder zien we een jongen, die een Lucky Luke koopt, een man die in dozen naar stripboeken zoekt, iemand die een boek van Jan Kruis heeft gekocht, iemand die na het ontvangen van zijn tekening ineens een camera ziet opdoemen, een organisator die beweert dat de architectuur van het evenementengebouw hem gelijk aansprak (als je dan toch een kritisch stukje had willen schrijven). Kortom, dit zijn de stripdagen in nederland. Niet meer en niet minder.

Juist jouw intepretatie over deze reportage bevestigt het beeld over stripliefhebbers als vrijgezellen (hoe zie je dat en stel dat…zijn ze melaats?) en eenzame mensen (iemand die een tekening laat maken is eenzaam?), niet de reportage zelf.
Het ontbrak in de reportage aan andere activiteiten??? Welke dan als ik het mag vragen, een veiling 1 verdieping lager waar 20 man bij komen kijken of een interessante tentoonstelling (niet gezien), misschien aandacht voor nieuwe films in een soort van filmzaal (niet gezien) of comic auteurs (niet gezien).

Ik heb niet het vermoeden dat jij zelf op de stripdagen bent geweest, welke voorstelling heb jij dan van de stripdagen, ik kom er al sinds 1982 onafgebroken (en meerdere beurzen) en het is heel simpel, de mensen komen voor grote buitenlandse tekenaars, veel kramen en misschien om elkaar weer eens tegen het lijf te lopen. That’s it. Ik neem ook mijn kinderen wel eens mee, maar de jeugd van tegenwoordig loopt niet meer warm voor een paar tekentafels met kleurpotloodjes en meer is er niet. Ze vinden eigenlijk alleen de signerende tekenaars leuk om te zien.
Het vervelende is dat jij pretendeert dat strips een hoger doel dienen en dat niet de reportage, maar jij zelf, doorsnee stripliefhebbers wegzet als tweederangs. Jij wilt andere bezoekers zien, welke?? De dame die in de rij voor Storm staat om een tekening te krijgen voor haar man??Of volledige gezinnen die entree moeten betalen en hier niets voor krijgen.

Ik begrijp ook wel dat de modepolitie op de stripdagen overuren kan maken en dat er best geschikte kandidaten voor Man bijt hond rondlopen, maar die lopen er ook op het Nederlandse boekenbal of zitten in het voetbalstadion.

Om op je laatste opmerking over het groeien van de beurs terug te komen, de stripbeurzen mogen God op hun blote knieen danken dat de door jou verfoeide liefhebbers er nog zijn, dan heb je in ieder geval de basis. Om meer publiek te trekken zal je naar een locatie moeten in een centrum van een stad, waar veel aanloop mogelijk is van incidentele bezoekers, geen entree heffen voor een zaal met kramen, veel meer publiciteit (vooral plaatselijk), veel meer uitgeverijen met grote namen, stands van bladen als Donald Duck, meer aandacht voor comics en signerende comic auteurs en bovenal zal je geen pretenties moeten hebben (onzin als Graphic novels, zogenaamd kunstzinnige auteurs, lezingen etc.), maar gewoon gebruik moeten maken van striphelden als Suske en Wiske, Jommeke, Asterix, Thorgal, Jan Jans en de kinderen, Smurfen en weet ik al niet. Dit zijn de boeken die verkopen, dus waar interesse in is. Eigenlijk precies zoals de stripdagen vroeger in Breda waren met zeer veel bezoekers.

Eigenlijk delen we dezelfde zorg over de stripdagen, maar suggereer niet dat de quasi-intellectuele Graphic novel adepten een beter beeld geven voor de buitenwereld dan de trouwe auteurs, bezoekers en liefhebbers. Ze waren er ook niet………………….

Je vraagt je toch af of het Stripschaf zelf eens niet wat meer aan goede p.r. moet doen, maar gisteren was de eigen site nog vol van de aankomende stripdagen, dus…

Reacties zijn gesloten.