Creatieve Marktplaats op de Stripdagen: Opdrachtenwedstrijd voor ambitieuze tekenaars

De stripdagen Haarlem staan voor de deur. Dit jaar wordt voor de tweede keer de Creatieve Marktplaats op het stripfestijn georganiseerd.

Op 4 juni wordt in Het Patronaat in Haarlem van 12.00 tot 16.00 de Creatieve Marktplaats georganiseerd De Creatieve Marktplaats is een plek waar beginnende tekenaars en professionals van bureau’s, agentschappen, bedrijven en instellingen elkaar kunnen ontmoeten.

Onderdeel van de Creatieve Marktplaats is de opdrachtenwedstrijd. Tekenaars kunnen proberen om een van de zes opdrachten binnen te halen. Onder meer een exclusieve expositie in de Sugar Factory, een poster voor Het Patronaat en een logo voor Hogeschool Inholland. De deadline is 1 juni aanstaande. De briefing kun je vinden via http://www.stripdagenhaarlem.nl/2010/opdrachtenwedstrijd/.

Meer weten over de Creatieve Marktplaats? Ik schreef er in 2008 dit verslag over.

Share

Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

  • Merel Barends ,

    Leuk man, zwaar onderbetaald dan wel gratis werk leveren aan bedrijven die gewoon knaken zat hebben. Ik ben er gék op!

    • Michael Minneboo ,

      Ik neem voor het gemak even aan dat het hier om betaalde opdrachten gaat. Ik kan helaas de briefing niet zelf lezen: mac kan het zipbestand niet openen. Maar in het algemeen kan ik zeggen dat ik je mening onderschrijf: in het verleden leverden wedstrijden als de stripstrijd geen cash op. De Benelux Beeldverhalenprijs laatst wel, dus het gaat de goede kant op. 🙂

      • Merel B. ,

        Ik heb de briefing wél gelezen, en het gaat om bedragen tussen de 100 en 350 euro. Ik vind dit ook iets heel anders dan stripstrijd omdat het hier om “gewone” commerciële opdrachten gaat: posters en logo’s. Er zijn honderden bedrijfjes van jonge creatieven die 4 jaar gestudeerd hebben, een BTW-nummer hebben aangevraagd en een website met hun portfolio gebouwd hebben. Laat die luie gasten dáár eens een middagje gaan rondkijken en vervolgens voor een normaal, schappelijk bedrag iemand inhuren om hun ontwerpen te verzorgen. Niet onder het mom van “jong talent een kans geven” proberen op reclame te beknibbelen.

        • Michael Minneboo ,

          Ik neem aan dat de organisatie van de wedstrijd het niet zo bedoeld, maar ik begrijp je frustratie heel goed. Te vaak worden illustratoren, stripmakers en andere creatievelingen aangesproken om iets te doen zonder dat er een billijke vergoeding tegenover staat. “Het is goed voor je cv” wordt er dan gezegd. Dat houdt een keer op natuurlijk. 100 euro is ook laag voor een goed gekeurd ontwerp.

          • Merel B. ,

            100 euro is een schandalige fooi voor zo’n commerciële opdracht als ‘n logo. Een licentie is al minimaal het tienvoudige waard.

    • Jooper ,

      Is er tegenwoordig nog een markt voor harkmannetjes? In dat geval ga ik zeker een poging wagen.

      • Michael Minneboo ,

        Als je verhaal goed in elkaar zit, is overal een markt voor. Ik ken genoeg strips die visueel niet zo interessant zijn en toch een boeiend verhaal vertellen.