Sneaken bij de bastards van Pathé

Mijn vrienden Matt en Rob gaan bijna iedere dinsdag naar de sneakpreview in Pathé Rembrandt te Utrecht. Ik ben ook een paar keer meegegaan. Het filmaanbod was niet super: ik denk niet dat je snel in de sneak echte juweeltjes gaat zien, maar al met al was de sfeer goed en waren de voorstellingen vermakelijk. Het is grappig om volledig blanco een film te gaan zien. Eerlijker kun je je oordeel niet beginnen. Dat neemt niet weg dat ze zich bij Pathé diep moeten schamen voor hun klantonvriendelijkheid.

Allereerst is er een prijsverschil van één euro tussen het kaartje kopen aan de kassa of via een apparaat. Als je bij Pathé met mensen te maken wil hebben, betaal je dus extra. Als het apparaat onverhoeds kapot is, en je dus gedwongen bent om bij de kassa een kaartje te kopen, dan betaal je nog steeds die extra euro. Maar dat is niet het enige dat me steekt aan deze bioscoopketen.

Je krijgt namelijk vaste stoelnummers toegewezen en wordt geacht op de aangewezen plaatsen te gaan zitten. We haalden voor een van de voorstellingen de kaartjes uit de automaat. Er waren nog vijf stoelen vrij op de derde rij van voren. Maar omdat we maar vier kaartjes nodig hadden, mochten we deze niet selecteren van het programma. Omdat Pathé bang is dat die ene stoel niet meer verkocht gaat worden, waren we verplicht op de eerste rij te gaan zitten. Tegen het doek aangeplakt dus, waardoor je bijna geen reet ziet van de film. Toen we een van de kaartcontroleurs hierop aanspraken, zei hij dat dit nu eenmaal beleid was en dat daar niet van afgeweken mocht worden. Dat vier bezoekers een slechte filmervaring hebben omdat Pathé één stoeltje meer omzet wil draaien, is voor deze bioscoopketen kennelijk niet relevant.

Overigens is het schaarse personeel van Pathé nog te jong om schaamhaar te hebben en maakt het merendeel een ongeïnteresseerde indruk. Bij Pathé moet je als klant je kop houden, een kaartje kopen, je vol vreten met popcorn en dan weer oprotten. Dat is klantvriendelijkheid in de bioscoopbranche anno 2012. En bedankt hè.

Vind je het gek dat mensen de voorkeur geven aan een download dan een bioscoopbezoek?


In de rubriek Spladodder! behandel ik allerlei zaken die wat mij betreft niet door de beugel kunnen. Het logo is van Hallie Lama.

Share

Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

  • Jeroen Mirck ,

    Pathé… Pathé… Het is de snackbar van de bioscoopbranche.
    Dat wist jij als ervaren filmliefhebber toch al lang?

    • Michael Minneboo ,

      Ik zie de meeste films in persvoorstellingen en niet in de reguliere bioscoop. Wat Amsterdam betreft ga ik van de Pathé-huizen alleen naar Tuschinski en dat theater is wat mij betreft een uitzondering op de regel.

      • Jeroen Mirck ,

        Klopt, Tuschinsky is voor Pathé-begrippen echt een buitenbeentje. Qua sfeer ga ik trouwens het liefst naar The Movies. Ook leuk knus zijn Kriterion en Rialto.

  • Mattt ,

    Helemaal eens met alles behalve het film aanbod, ja de afgelopen maand zat er geen pareltje (maar prima vermakelijke filmpjes). maar ik heb Event Horizon, Wall-E, Mannen die Vrouwen Haten, Ondine, Burn After Reading, No Country for Old Men, Thinker Tailor Soldier Spy en Doomsday allemaal in de sneak gezien (en ik kan nog wel even door gaan).

    Nog even over het personeel; er werken best een paar vriendelijke menschen bij de Rembrandt alleen is Pathe zn beleijd aan het aanpassen oud er uit jong er in, oftelwe geen mensen meer met hart voor de zaak maar een snel verloop van een berg jonkies die niet weet wat het woord klantenbinding betekent. het word dus allen maar erger (zeker als ze ook nog de pauze gaan afschaffen).

    Sneaken blijft leuk trouwens, leukse publiek dat er bestaat (na AFFF gangers dan). en je ziet nog es wat.

    • Michael Minneboo ,

      Ah, dus we hebben het inderdaad de laatste sneaks niet super getroffen wat de films betreft. Bedankt voor de aanvulling, Matt, op jouw titellijstje valt inderdaad weinig af te dingen.

    • Menno ,

      Klinkt naar. Pathe vermijd ik ook. Bioscoop staat voor mij synoniem aan een bijzonder avondje uit met vooraf en naderhand een borrel en goed gezelschap in een knusse omgeving. Dat kan niet in Pathe, zelfs niet in Tuschinski. Dus ga ik voor de filmhuizen.

      Maar af en toe en blockbuster in Tuschinski blijft te gek hoor. Daar is het personeel ook prima. Waar ik me wel over blijf verbazen en ergeren zijn de draconische bedragen voor drankjes en hapjes. Niet normaal meer.

      • Michael Minneboo ,

        Dat zijn inderdaad grote bedragen die je neer moet tellen. De emmers popcorn worden daarentegen ook steeds groter. Als je er eentje neemt, hoef je de rest van de dag niets meer te eten.

      • Michael vd Berg ,

        In Utrecht ga ik het liefst naar Wolf City, sommige mensen vinden het een oude meuk, boven is het alsof de tijd sinds de jaren 30 stil heeft gestaan, geweldig. Rembrandt hou ik ook niet van, te gelikt en onpersoonlijk. Uiteraard is vaak toch de fik keuze ook bepalend. Grappig trouwens dat jij tegenwoordig ook in ons Utreg vertoeft. In welk deel zit je?

        • Michael Minneboo ,

          Ik zat de afgelopen vier weken in de Vogelbuurt. Ik paste op het huis en de kat van vrienden. Nu is mijn tijd in Utrecht helaas weer voorbij. Wolf City ben ik niet geweest, is dat die vlakbij de winkel van sinkel?

          • michael vd Berg ,

            Vogelbuurt, dan zat je ook meteen wel in een erg toffe wijk! Utrecht is zowiezo erg fijn. City zit aan het einde van de Voorstraat. Die jij bedoelt is Camera Studio, ook Wolff, die is een beetje standaard maar wel ok.

        • Kenny ,

          Hè, nu voel ik me als ex-Pathé medewerker verplicht om te reageren…

          Het prijsverschil in kaartjes gekocht aan de kassa en bij een ticket automaat vind ik ook onzin (dit is overigens pas na mijn vertrek daar ingevoerd, dus heb t gelukkig nooit aan klanten hoeven uitleggen)! En dit wordt inderdaad gedaan om zo min mogelijk kassapersoneel in te zetten (wat ertoe geleid heeft dat bij de bioscoop waar ik werkte de kassadames die er al jaren werkten hun baan kwijt raakten: Overdags zijn de kassas gesloten en kan er voor de mensen die contant willen betalen een kaartje bij t buffet gekocht worden. Een aantal van de kassadames kon niet in het buffet werken (te lang staan, dat soort dingen) dus kon op zoek naar ander werk.). Hoe minder personeel aan het werk, hoe beter.

          En tja, over de klantvriendelijkheid van t personeel: Dat ligt natuurlijk vooral aan het personeel. IK was altijd erg klantvriendelijk (en werd daardoor ingezet op plekken waar je met klanten te maken kreeg: Kaartjes scheuren, achter het buffet staan, dingen bij speciale voorstellingen (waaronder de sneak) aan klanten presenteren) maar voor iedere “ik” is er een puber die daar alleen is omdat ie dacht door dat werk gratis naar de bioscoop te kunnen en nu ineens zalen moet aanvegen. Het is ook gewoon geen fijn werk: Je bent in principe schoonmaker, maar moet wel vrolijk blijen doen. En tja, pubers zijn natuurlijk ook wat minder klantvriendelijk. Wat soms ook heel erg aan de klanten kan liggen hoor, want geloof me: Klanten bij Pathé zijn bastards. “Oh, ik gooi mijn popcornbeker na de film gewoon op de grond hoor, want t personeel wordt toch betaald om het op te ruimen”, terwijl er na afloop van de film voor in de zaal DUIDELIJK een Pathé medewerker staat met een vuilniszak waar je je lege flesjes, overgebleven popcorn en magnum ijsstokjes in kunt gooien. En direct buiten iedere zaal staat ook een vuilnisbak (bij “mijn” Pathé in ieder geval wel). “This job would be great if it wasn’t for the fucking customers!”.

          Anyways, over de stoelkeuze: t Is vervelend, maar dat ligt ook aan het computersysteem wat gebruikt wordt. Dat is van bovenaf zo geregeld. EN in de verdeging van Pathe: Mensen willen niet naast vreemden zitten. Als mensen zelf stoelen mogen kiezen zullen ze 9 van de 10 keer een stoel tussen de volgende bezette stoelen overhouden. En in jullie geval ging het om één stoel, maar als de hele zaal zo ingedeeld wordt, met telkens lege stoelen tussen mensen in, dan zijn dat bij elkaar een hoop stoelen (en dus een hoop niet verkochte kaartjes). En dat is ook weer vervelend voor mensen die samen naar een film willen, maar dan niet meer naast elkaar kunnen zitten (maar wel op 40 verschillende andere plekken).

          Erm, even teruglezen, had ik nog meer te zeggen… Oh ja, het aanbod van films in de sneak: Dat is de schuld van de filmmaatschappijen. Grote films mogen vaak niet als voorpremiere vertoond worden. Pathé wil dat wel, maar mag dat niet. En ja, dan kom je bij de minder grote films uit. En tja, daar zit vaak een hoop rommel tussen.

          Over de prijzen van de consumpties: Niemand verplicht je om die te kopen. Een film kijken kan ook prima ZONDER krakend voedsel. Of eten jullie ook bij iedere film thuis op de bank popcorn, chips, snoepjes en chocolade? Overigens kost een flesje cola je in de Efteling net zo veel. En een glaasje cola in een cafe is omgerekend naar hoeveelheid duurder.

          En over mijn schaamhaar wil ik het niet hebben.

          • Kenny ,

            Wowzah, wat een lap tekst. Nu weer aan t werk 🙂

            • Michael Minneboo ,

              Hey Kenny, dank dat je de tijd hebt genomen voor je uitvoerige antwoord. Wat de plaatsing betreft: we hadden de stoelen zo gekozen dat de buitenste stoel nog vrij was, maar ook dat mocht niet van het #@$%! programma dat Pathé gebruikt. En ik heb er als bezoeker natuurlijk geen boodschap aan of Pathé alle stoelen bezet heeft of niet. Ik wil gewoon goed de film kunnen zien in de bioscoop, anders hoeft het voor mij als klant niet.

              Ik vind het ook vervelend dat mensen hun rotzooi niet opruimen, dus ik kan me je frustratie als ex-medewerker naar de klanten toe voorstellen. Dat er aso’s tussen de bezoekers zitten, dat is waar. Er zitten vaak hangjongeren die problemen veroorzaken (jaren lang een doorn in het oog van de normale bezoeker in Pathé de Munt) en rotte appels kom je overal tegen. Helaas. Sommige plekken lokken het ook uit. Bedrijven waar het vooral om de winst en niet om de klant gaat bijvoorbeeld, zoals de Pathé-keten dat uitstraalt. Ik hoop dat alle bedrijven waar klantvriendelijkheid een lage prioriteit of geen prioriteit heeft gaan merken dat mensen dit niet meer pikken en dan liever ergens anders hun geld uitgeven, want ik ben zo langzamerhand kotsbeu dat ik van te voren al weet dat het geen zin heeft om de helpdesk te bellen als het internet er weer eens uit ligt, om maar iets te noemen, of een klote plek in de bioszaal te krijgen omdat het alleen maar om omzet, winst en het tevreden stellen van aandeelhouders gaat.