Categorieën
Bloggen

Strategisch bloggen

Strategisch bloggen, ook ik maak me daar wel eens schuldig aan. Wachten met het posten van een vers blogje om de voorgaande nog wat meer tijd bovenaan de verticale woordenbrij te gunnen. Daarbij is een reguliere hartslag belangrijk voor een levend weblog.

Tegenwoordig blog ik een stuk meer ontspannen dan in mijn eerste publicatiedagen. De beginnende blogger wordt immers van alles wijsgemaakt over hoe wel en niet te handelen, over de vormgeving van de tekst als wel de inhoud ervan. Dat ik de meeste regels aan mijn spreekwoordelijke laars lap, schreef ik al eerder. Ik post wanneer ik zin heb, wanneer ik behoefte voel om te schrijven. Toch ontkom ik soms niet aan mode-posts: wanneer ik een filmrecensie plaats is toch vaak afhankelijk van de premièredatum van de betreffende film. Nieuws moet online zolang het nog relevant is. (In dat opzicht: de meeste tweets zijn al verouderd op het moment dat je op enter drukt.)

Karin Ramaker en Marco Raaphorst opperden laatst tijdens een boeiende creatieve borrel dat het je bezoekersaantallen stimuleert om op vaste tijden een aflevering van een rubriek te publiceren. Bloglezers onderscheiden zich in dat op zicht niet van televisiekijkers: we zijn gewoontedieren. Op vaste tijdstippen publiceren biedt mensen houvast. Het is niet toevallig dat ik nieuwe Webisodes dan ook plan op maandagen. Het idee om iedere twee weken een aflevering te publiceren heb ik echter wel losgelaten: sommige onderwerpen zijn actueel waardoor de video’s soms (twee) weken achter elkaar uitgezonden worden. Het is dan stom om de publicatie daarvan kunstmatig uit te stellen. En het zal me in de praktijk niet altijd lukken om iedere twee weken een nieuwe webisode te produceren.

Toch is een regelmatige hartslag voor je website belangrijk. Voor jezelf, om je schrijfspieren soepel te houden. Voor je lezers ook, want ook in de blogosfeer geldt vaak: uit het oog, uit het hart. Er is immers zoveel content om je mee te vermaken. We vergeten snel.

Dat gezegd hebbende: met het publiceren van deze blogpost heb ik toch gewacht om webisode 7: Lekker nerden in Londen wat meer tijd bovenaan dit blog te gunnen. Wat dat betreft ben ik blij met die lees-verder-links. Vroeger moest men bij lange posts tot vermoeiends toe naar beneden scrollen. Toch echt een nadeel van de verticale vorm van het blog. Nu is de vorige post op een kleine afstand te vinden.

Door Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

12 reacties op “Strategisch bloggen”

Er is op Internet bijzonder veel te lezen over de do's and dont's van het bloggen. En ik ben bij om in jouw blog weer net even een ander geluid te lezen, namelijk om het relaxed te doen, als je zin hebt om te schrijven. Thx.

eh, dat was ikke. 😉

ik merkte dat men in de lunchtijd veel op m'n blog rondhing. ik ging als proefje tussen 12.00 en 13.00 een blogposten en warempel, het werkte. dat geldt ook voor andere vaste tijden in de ochtend en avond trouwens.

@Karin r.: Heb 't aangepast. Dat soort informatie is inderdaad handig voor mensen die zoveel mogelijk bezoekers naar hun blog willen trekken. Ik weet bijvoorbeeld dat zaterdag altijd een slow day is in blog-land. Iedereen doet dan de boodschappen. Bij mij zijn piek- en daluren vooral veranderd door de komst van Twitter.

mensen kunnen dan op je rekenen. ik deed een tijdlang KlankBeeld Raaphorst op vrijdag. maar dat heb ik nu weer gestopt. wil wel weer iets regulier gaan doen maar moet dat eens even goed gaan inplannen.

Bij mij is het toch vooral afhankelijk van de inspiratie. Als ik het zelf goed genoeg vind en het is klaar dan gaat het online. Doorplaatsen op (bijvoorbeeld) nujij.nl doe ik wel strategisch. Het is me inmiddels duidelijk dat mensen zich op maandag- en dinsdagavond een breuk vervelen, dus posts die daar geschikt voor zijn bewaar ik voor het begin van de week 😉

@Johan: Die mensen op nujij, klikken die ook werkelijk door naar je posts of reageren ze alleen op de inleiding die je op nujij.nl plaatst? Dat was mijn ervaring altijd. Daarom ben ik met nujij gestopt. Ik gebruik nog wel ekudo's maar dat werkt ook niet zo goed als je niet vriendjes bent met heel veel mensen en hen ook (kunstmatig) kudo's geeft.

@Mike
Ze klikken daadwerkelijk door, maar nujij is heel selectief te gebruiken. Als er een foto van een BN-er bij je stukje staat dan wordt er al snel doorgeklikt. Is het iemand die de één geweldig vindt en die de ander helemaal niks (Johan Derksen, Jan Smit, Arie Boomsma) dan kan het ineens storm lopen. Schrijf je een mooi stuk over muziek (Maxwell) dan trekt dat 2 lezers. Nujij is naar mijn mening minder geschikt voor subtiel en inhoudelijk schrijfwerk, dus misschien daarom voor jou wat minder bruikbaar.

@Johan: Ik schrijf inderdaad nooit/zelden over Johan Derksen, JanTJE Smit of Arie Boomsma. Hoewel die reclamecampagne van JantTJE Smith in ondergoed me nog steeds erg dwars zit, dus wellicht komt daar binnenkort nog een post uit voort. Ik denk dat er veel overeenkomsten zijn tussen het NuJij-publiek en de lezers van GeenStijl.

Reacties zijn gesloten.