Categorieën
Media

Lachen met Google advertenties

Gisteren publiceerde ik een blogpost over Bloggen na de dood. Blogvriend Peter de Kock reageerde daarop. Zoals altijd kwam zijn reactie ook binnen op Gmail. Toen ik deze opende viel mijn oog op de advertenties die automatisch gegenereerd worden op basis van de tekst in de mail. Toen moest ik nog wel even lachen, want Google ging er voor het gemak maar van uit dat als je over de dood schrijft, je meteen depressief bent.

Advertenties, wat moet je er eigenlijk mee? Ik kijk er nooit naar. Ook Facebook zit er vol mee, maar als ik die al zie, dan klik ik nooit op een linkje. Ik ben er zo goed als blind voor geworden. Ze zijn net als een vlekje op je bril: op een gegeven moment zie je ze niet meer.

Door Michael Minneboo

Michael Minneboo is een freelance journalist gespecialiseerd in popcultuur, fancultuur, strips, film, online media en beeldcultuur. Hij schrijft over onder andere comics, Nederlandse strips & animatie en interviewt makers uit binnen- en buitenland. Daarnaast geeft hij lezingen en adviseert hij particulieren en bedrijven over bloggen.

12 reacties op “Lachen met Google advertenties”

Ja idd, die geven vaak leuke en bizarre interactie met je blogpost en brengen een leuke zakcentje op. Gelukkig is niet iedereen daar blind voor geworden 😉

Even testen: ik ben zo blij zo blij, ik heb zin in een enorme polonaise en in een bloemetjesgordijn en in een paard in de gang bij buurvrouw Jansen.

Als het werkt krijg je nu advertenties binnen van carnavalswinkels 🙂

Ha!Ha! Helaas, Peter, Google is wat traag van begrip: er staan nu advertenties voor webhosting, de portal bipolaire stoornis en een vacature voor een GZ-psycholoog. Maar leuk geprobeerd 🙂

Ja, was me idd een tijdje geleden ook al opgevallen ja. En ook dat ze t vaak verkeerd interpreteren. Heeft iets grappigs, maar soms ook iets van: ‘bemoei er niet mee’. Je raakt er idd aan gewend. Raar volk, dat Google (en FB).

Is dat niet hetzelfde als je afvragen wat je met al die commercials moet op zenders als RTL of SBS? De werkelijkheid is dat het daar juist om draait. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen die commercials zien, worden er zo goedkoop mogelijk geproduceerde programma’s tussendoor uitgezonden. En niet andersom.

Google draait voor 99% op advertising. Dat is het ding. De producten die Google aanbiedt zorgen voor exposure, de belangrijkste voorwaarde voor advertising. Het verschil met commerciele tv is dat die producten in het geval van Google vaak slim en uiterst bruikaar zijn.

Het antwoord op de vraag wat je met die advertenties moet is dus; blij mee zijn. Want zonder die ads geen Google. Of Facebook, of Twitter of…

@Hans: Het is natuurlijk zo dat Google en RTL draaien op advertenties. En dat is precies de reden waarom ik niet naar RTL of SBS kijk. Ik wil mijn tijd niet verdoen aan commerciële boodschappen in blokken die steeds langer worden. Maar die Google ads, daar ben ik meestal wel blind voor. Dat komt natuurlijk vooral omdat ze niet zo schreeuwerig zijn en dus niet veel aandacht trekken. Nog niet gelukkig.

Maar gezien het voorbeeld dat ik geef in mijn blogpost, kunnen ze dus goed de plank misslaan. Het feit dat ze denken dat je meteen een vrolijkheidspilletje of therapie nodig hebt als je over de dood schrijft getuigt van een groot vooroordeel.

Ik kijk er ook zelden naar (de ads én comtv). Toch werkt het, anders was het al lang verdwenen. Er is in mijn ogen geen sprake van enig (voor)oordeel. Daarvoor is het medium veel te grofstoffelijk. Adverteren op deze manier is schieten met hagel; je raakt altijd wel iets. En als dat voldoende is kun je het effectief noemen 🙂

Dit komt doordat je cookies worden opgeslagen, hier is/was dus ophef over in Nederland en in de rest van de wereld. Wat je kunt doen is om deze optie uit te schakelen, dit kan gewoon in Google. Dan krijg je voortaan niet meer van deze advertenties!

Reacties zijn gesloten.